Viktiga lärdomar från stora retailmässan
Hem EVENT Viktiga lärdomar från årets stora retailmässan

Viktiga lärdomar från årets stora retailmässan

Publicerat av: Redaktionen

Årets upplaga av NRG Big Show i New York har avslutats, och trots att det är en av de viktigaste mötesplatserna vi har i branschen, var det få från Sverige som kunde delta på grund av restriktionerna.

De speciella omständigheterna till trots, var det hög aktivitet på mässan och Duncan Potter på svenska Pricer delar nu med sig av de viktigaste slutsatserna från årets upplaga.

”Även om det var färre deltagare på årets NRF Big Show så var det tydligt att det inte var något slaget gäng som var där. Tvärtom var deltagarna enormt tacksamma och glada över att äntligen kunna samlas igen efter två års uppehåll. Den glädjen är inte så konstig om man tänker hur mycket marknaden förändrats under de senaste två åren och hur angelägna många nu är att få koll på vart vi är på väg och hitta inspiration för att lösa de nya utmaningar som uppstått för handeln,” säger Duncan Potter, Marknadsdirektör på Pricer.

En av dessa förändringar som tydligt uppmärksammas på mässan är hur konsumenter numera ser sin handlare som långt mer än en leverantör av produkter. Istället vill konsumenter i allt högre utsträckning att handlaren ska ta ett större ansvar för utvecklingen i samhället, för innehållet i de produkter som säljs och hur de tillverkas.

Förändringar som hänger kvar

Viktiga lärdomar från stora retailmässan”Det var också livliga diskussioner kring hur handlare bättre ska kunna möta konsumenter är mer ombytliga, krävande och kunniga än tidigare. Många hade erfarenheter kring hur konsumenternas beteenden förändrats under pandemin och siffror från McKinsey visade också hur dessa förändringar hänger kvar. Det fanns en förståelse kring utmaningen att möta värderingsstyrda konsumenter som både blivit mer prismedvetna samtidigt som de exempelvis fokuserar allt mer på hälsa,” säger Duncan Potter.

Den kraftiga ökning som dagligvaruhandeln sett när det gäller internethandel under pandemin diskuterades också, och fokus låg på hur handlare kan stärka sina logistikkedjor, bemanning, butiksprocesser och prognostisering för att hantera detta. Det var också diskussioner kring tekniklösningar som kan hjälpa handlare att hantera dessa förändringar, exempelvis teknik som hjälper butiker att upptäcka och agera snabbare utifrån det som händer på butikshyllan.

Fylla hyllan

”Prediktiv analys hamnade också i strålkastarljuset då allt fler såg behovet av att erbjuda ökad tillgänglighet kring produkter, liksom möjlighet att monitorera aktiviteter på hyllan och optimera prissättning. Fokuset på mer responsiva hyllkanter krokade väl in i siffror som visar att konsumenter önskar en bättre omnikanalsupplevelse med relevant och uppdaterad information som hjälper köpbesluten,” säger Duncan Potter.

Just teknik som var kopplat till omnikanalsupplevelser var det område som uppmärksammades mest på NRF. Handlare berättade hur de håller på att vidareutbilda sin personal för att bättre kunna möta kunder och ge dem utrustning som automatiserar olika arbetsmoment i butiken som inte adderar något värde i kundresan. Det är tydligt att online och butik flyter samman och därför pratade många också om partnerskap för att stärka områden som click&collect, effektivare hyllplock och snabbare leveranser.

”Men det var inte bara fokus på ökad effektivitet, en hel del uppmärksamhet riktades också mot hur handlare kan bidra till minskat svinn. Här kunde vi bland annat se hur Pricers partnerskap med WhyWaste fick en del uppmärksamhet, med lösningar som bättre kan monitorera utgångsdatum och lyfta fram produkter som är på väg att gå ut. Det var tydligt att årets NRF ramades in av speciella omständigheter, men energin var verkligen på topp med stor framtidstro och nyfikenhet kring innovation, det är något som vi hoppas kan inspirera alla, oavsett om man var där eller inte,” avslutar Duncan Potter.

 

Relaterade Artiklar