Metallica öppnar Ullevisommaren imorgon
Hem EVENT Sommaren på Ullevi börjar med Metallica!

Sommaren på Ullevi börjar med Metallica!

Publicerat av: Redaktionen

Göteborgarna jublar, näringslivet jublar och fansen jublar.

Sommaren på Ullevi, Nordens största arena, är något alldeles speciellt.

Inte många städer i världen kan stoltsera med en arena mitt inne i staden som sväljer 75 000 besökare.

Det kan Göteborg. Och är det konsert på Ullevi så märks det i hela staden. På flera sätt.

Lotta Nibell är vd på Got Event:

– Efter sommaren kommer Ullevi ha haft 110 konserter med över 6 miljoner besökare sedan 1982. Det är en fantastisk historia som vi är oerhört stolta över. Sommaren 2023 har börjat varmt och sextiofemåriga Ullevi känns hetare än någonsin. Varmt välkommen till Göteborg och Ullevi!

5,5 miljoner musikälskare har hittills upplevt Ullevis magi

Sedan 1982, då Thomas Johansson på EMA Telstar bokade in Rolling Stones för första gången, har nästan 5,5 miljoner fans fått uppleva Ullevis magi. Idag, över fyrtio år senare, har arenan hunnit fylla 65 år men någon pension är det inte tal om, tvärtom. Ullevi är hetare än någonsin och det finns många idéer om hur man till exempel kan utveckla de viktiga ytorna utanför arenan. Här jobbar Got Event tillsammans med fastighetsägen Higab för att ta ett helhetsgrepp och skapa en mer modern och attraktiv miljö, även när det inte pågår evenemang.

Fler och fler konserter på Ullevi varje år

I år har arrangörerna Live Nation, Luger, United Stage och FKP Scorpio bokat in elva konserter på Ullevi. Det är den näst bästa sommaren efter förra årets rekordsommar med 13 konserter. Faktum är att Ullevi på senare år har betydligt fler konserter än det historiska genomsnittet. Under de första 20 åren var det vanligt med en eller två konserter per sommar. Idag, efter ytterligare 20 år, är det ofta både två och tre spelningar med samma artist.

Metallica öppnar Ullevisommaren imorgon1,4 miljarder kronor i turistekonomisk effekt under 2023

Enligt Got Events beräkningar kommer Ullevisommaren att generera cirka 1,4 miljarder kronor i turistekonomisk effekt. Det är så mycket pengar som turisterna spenderar på bland annat hotell, restauranger och shopping under sitt besök. Det är stora summor som endast överträffas av Svenska Mässan och Liseberg.

Konserterna på Ullevi 2023

Metallica, 16 & 18 juni
Metallica har spelat på Ullevi 4 gånger. 3 gånger som huvudakt och 1 gång tillsammans med Slayer, Megadeth och Anthrax.
Tidigare spelningar: 2004, 2011 (The big 4), 2015 och 2019.
Total publik 2004 – 2019: 238 584
*Uppskattad turistekonomisk effekt 2023: 300 miljoner kronor.

Bruce Springsteen, 24, 26 & 28 juni
Springsteen är på många sätt synonym med Ullevi. Ingen annan artist har stått på Ullevis scen så många gånger, närmare bestämt 11. Räknar vi med årets konserter blir det 14 spelningar. Närmast kommer Håkan Hellström med 9 konserter.
Tidigare spelningar: 1985, 2003, 2008, 2012 & 2016
Total publik 1985 – 2016: 682 084
*Uppskattad turistekonomisk effekt 2023: 400 miljoner kronor.

Coldplay, 8, 9, 11 & 12 juli
Coldplay debuterade på Ullevi 2017 med två fantastiska konserter. Nu kommer de tillbaka och kliver upp på Ullevis scen inte mindre än fyra gånger.
Tidigare spelningar: 2017
Total publik 2017: 131 676
*Uppskattad turistekonomisk effekt 2023: 550 miljoner kronor.

Gyllene Tider, 5 augusti
Gyllene Tider har spelat på Ullevi tre gånger.
Tidigare spelningar: 2004, 2013 & 2019
Total publik 2004 – 2019: 155 540
*Uppskattad turistekonomisk effekt 2023: 70 miljoner kronor.

Laleh, 26 augusti
Laleh debuterade på Ullevi förra år och blev historisk. Hon är den första svenska kvinnliga artisten som spelat på arenan.
Tidigare spelningar: 2022
Total publik 2022: 35 192
*Uppskattad turistekonomisk effekt 2023: 70 miljoner kronor.

*Uppskattad turistekonomisk effekt
Uppskattad turistekonomisk effekt bygger på mätningar som gjordes förra året eller senaste året artisten spelade på Ullevi. Kundundersökningarna genomförs av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.

Modellen som används för att skatta den turistekonomiska effekten är en vedertagen metod som använts under många år och därmed ger ett underlag för jämförelse mellan åren. Modellen ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av evenemangen. Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.

Relaterade Artiklar