MEDIATEKNIK I FRAMTIDEN SEDAN 1973
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Mediateknik i framtiden sedan 1973

Mediateknik i framtiden sedan 1973

Publicerat av: Redaktionen

I år firas stolt 50 år av en resa som startade med en enkel vision och som nu 50 år senare fortsätter mot nya mål.

Mediateknik grundades 1973 i Varberg av Jan Åke Carlstein och tog sin nuvarande form när Tomas Johansson 1987 kom in som delägare.

Deras betydelsefulla insatser för organisationen lever i allra högsta grad kvar än idag.

Jan-Åke Carlstein gick tyvärr bort 2009, medan Tomas Johansson har varit en nyckelperson genom åren, kontinuerligt bidragande till företagets framgång.

MEDIATEKNIK I FRAMTIDEN SEDAN 1973Ny väg

Från att ha varit en mindre antennfirma och reparationsverkstad förändrades allt 1985, på en bakgård i Varberg. Jan-Åke Carlstein och Tomas Johansson, monterade en parabolantenn för att ta emot TV signaler via satellit. Detta öppnade upp helt nya vägar för transmission av signaler och ett TV-utbud som vid den här tiden var hisnande. Detta var början på en spännande resa som skulle ta Mediateknik mot framtidens teknologi.

Kabel-TV

1987 inleddes samarbeten med bland andra Riksbyggen, Varberg Energi och Varbergs Bostad AB. Denna tid markerade också starten på vad som senare skulle bli Varbergs Kabel-TV, med över 10 000 anslutna hushåll. Mediateknik blev exklusivt ansvarig för utbyggnad, service, support och jourhantering. Sedermera blev detta också en etablerad teknik för att transportera Internet. Vid den här tidpunkten byggde Mediateknik även egna nät och var med och bildade programagenturen SPA, som senare skulle bli operatören Sappa.

Fiber

I början av 2000-talet började kabel-TV att fasas ut till förmån för fiber. Mediateknik valde då att byta spår och inta operatörsrollen. Till en början levererade man IP telefoni och bredbandsanslutningar i liten skala på ett väldigt lokalt plan, men ganska snabbt växte antalet abonnenter. Både privatpersoner och företag uppskattade den service och närhet som bara ett lokalt företag kan bidra med. Parallellt med fibetsatsningen arbetade företaget med olika former av kameraövervakning.

Nationell leverantör

Under 2020-talet fortsatte Mediateknik att diversifiera och erbjuda en bredare uppsättning tjänster. Bolaget blev en nationell leverantör av fibertjänster och etablerade sig som en kvalitetsorienterad B2B-internetoperatör. Dessutom lanserades nya tjänster och koncept som t.ex. livestream och AI baserad CCTV.

Mediateknik idag

Mediateknik har vuxit och stärkts genom åren och är just nu i en tillväxtfas. Organisationen har över 20 kompetenta och drivna medarbetare, och omsättningen närmar sig 50 miljoner kronor. Nätverket sträcker sig över hela landet och bolaget betjänar över 1300 företag och tusentals privatpersoner nationellt med en eller flera av sina tjänster. Idag drivs företaget av Kjell-Åke Karlsson, Tomas Johansson och Martin Carlstein.

Mediateknik i Framtiden

Mediateknik siktar på att vara mer än bara en teknikleverantör. Genom det senaste initiativet, MEDcloud, en molntjänst för kamerasensorer med AI, strävar bolaget efter att bidra till en tryggare framtid. Dessutom tror organisationen att denna teknik har potential att stödja företag och verksamheter genom att erbjuda datadrivna insikter som kan öka lönsamheten och möta utmaningarna som t.ex. den fysiska handeln står inför. Mediateknik är i början av denna resa och fortsätter att utforska nya sätt att leverera värdefull information, alltid med ett starkt fokus på integritet.

50-årsfirande

Nu firar företaget 50 år och vill på alla sätt lyfta fram sina medarbetare som varje dag bidrar till en verksamhet som idag är full av framtidstro. Jan-Åke Carlsteins person och värderingar stämmer väl överens med de kärnvärden som idag finns i företaget – Nyfikenhet, Hjälpsamhet, Pålitlighet och Mod. Att alltid sätta människan främst även om bolaget är starkt teknikdrivet. Tillsammans ser organisationen fram emot nästa 50 år och det fortsatta engagemanget för innovation, god service och att skapa en bättre framtid.

Relaterade Artiklar