Så framtidssäkrar du din digitala handel
Hem E-HANDEL Så framtidssäkrar du din e-handel

Så framtidssäkrar du din e-handel

Publicerat av: Redaktionen

Handel av alla de slag utmärks av snabba förändringar som är svåra att förutspå.

Med dagens monolitiska plattformar för e-handel blir det svårt att hänga med i svängarna. Lösningen finns i mindre moduler med specifika funktioner, som är enkla att byta ut.

Det skriver Niclas Heurlin på Jetshop Storm.

Konkurrensen inom e-handeln är mördande och utvecklingen fullkomligen forsar fram. Vi har de senaste två åren tagit enorma kliv, delvis på grund av pandemin som fick e-handeln att utvecklas i turbofart. Men det är inte på något sätt slut än. Utvecklingen har bara börjat och aktörer inom B2C-, B2B- och D2C-handel kommer att bli tvungna att hantera många framtida förändringar, som är okända i dag, till exempel av köpbeteenden.

Det blir svårt med dagens monolitiska plattformar för e-handel, där alla delar sitter ihop, som presentationslager (frontend), produkthantering, prishantering, kampanjvillkor, kassa- och betalningslogik, webbshop, innehållsredigering och så vidare. Det ger en bra översikt, allt funkar oftast väldigt bra och man behöver inte koppla ihop sig med en massa andra system vilket ger förhållandevis enkla implementationer.

Problemet är att det blir krångligt när man helt plötsligt måste anpassa sig till förändrade förutsättningar eller nya krav. I monolitiska plattformar går det inte att bara byta ut en del av systemet, utan du måste ofta välja mellan att byta hela lösningen eller snällt vänta på att leverantören utvecklar stöd för just den önskade funktionaliteten. Dessutom blir ofta licenskostnaderna höga.

Lösningen är att bygga en e-handelsplattform med ett flertal mindre moduler som var och en sköter sin egen sak. En för prishantering, en annan för leveranshantering, en tredje för betalningshantering, och så vidare. Om ändrade krav uppstår, kan modulen konfigureras om eller bytas ut mot en annan tjänst som bättre fyller kraven.

Det här kallas för composable commerce, vilket jag har skrivit om här. Begreppet skapades av analysföretaget Gartner för att beskriva ett sätt att tänka kring hur man gör sin digitala handel agil, framtidssäker och flexibel. Begreppet är rätt stort och rymmer väldigt många aspekter. Men det beskriver ett bra sätt att möta framtida utmaningar på.

Den riktigt viktiga fördelen med Composable Commerce är flexibiliteten, som gör att nya krav på funktionalitet kan mötas utan att behöva röra stora delar av lösningen.

Men det räcker inte. Jag ser om och om igen hur många företag får problem trots att de har en tekniskt modern och flexibel lösning. En stor anledning till det är att deras plattform saknar lokal förankring. Många betalningslösningar, leveranslösningar och CRM-lösningar har en regional koppling. Swish, Klarna och Voyado är några svenska exempel. Om man ser till att de komponenter man väljer stödjer regionala tjänster eller system så blir i det allmänhet mycket bättre.

Så framtidssäkrar du din digitala handel

Niclas Heurlin

Alltså: Bygg en flexibel lösning med utbytbara komponenter, kontrollera att de stödjer de viktigaste regionala tjänsterna och välj en partner som förstår din affär och dina utmaningar.

Då är du väl rustad inför framtidens utmaningar inom handel.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar