Den danska feed management-verksamheten WakeupData har köpts upp av den nederländska multichannel e-handelsplattformen Channable.
Med uppköpet siktar Channable, som redan är marknadsledande i Benelux-länderne, på att bli den största spelaren i Norden inom product feed management och digital marketing.
Samtliga medarbetare som idag sitter hos WakeupData kommer att fortsätta att arbeta för Channable i den danska avdelningen.
De kommer därmed bli en del av ett medarbetarlag som redan består av 260 personer, som idag arbetar från Channables kontor i Utrecht i Nederländerna, Berlin i Tyskland och New York City i USA.
Den nya nordiska avdelningen med kontor i Aarhus blir därmed det första fysiska kontoret i Norden.
Hos WakeupData ser man fram emot fusionen som enligt VD och partner Steffen L. Jørgensen har varit på gång det senaste halvåret.
“Med Channables robusta plattform och resurser har vi en stark position för att kunna stärka vår market leadership i Danmark, Norge, Sverige och Finland,” säger WakeupDatas VD Steffen L. Jørgensen.
Han lägger till:
“När vi kombinerar WakeupDatas lokala expertis och personliga service med Channables cutting-edge-teknologi och internationella räckvidd – så är det en win-win för alla!”
Både WakeupData och uppköparen Channable faciliterar feed management-service till webbutiker genom att optimera datakvalitet och skapa förbindelse mellan e- handlesleverantören och relevanta marketingkanaler, såsom eBay, Amazon, Google och Meta.
Genom Channable kan onlineförhandlare och brands reklamera för miljoner produkter genom de över 2 500 digitala marknadsplattformar, reklamplattformar och prisjämförelsesajter som Channable ger åtkomst till.
Uppköpet kommer till sist även gagna de existerande kunderna hos WakeupData, eftersom de framöver kommer kunna använda Channables plattform och verktyg samtidigt som de bevarar den direkta förbindelsen och relationen de redan har byggt upp med det lokala supportteamet hos WakeupData.
Hos Channable förväntas det att uppköpet kommer stärka deras redan starka position i Norden och ge möjligheten att utveckla produktutbudet och göra Channable till den ostridligt största spelaren i Norden.
“En sak var anmärkningsvärt under den här processen inför uppköpet. Trots att vi har haft en vänskaplig konkurrens i flera år, verkade processen som en naturlig sak,” säger Rob van Nuenen, VD på Channable.
Förutom att smälta de båda verksamheternas kundbaser samman ser Rob van Nuenen särskilt fram emot att fläta lagen samman, som tillsammans har kunskap inom området som motsvarar två årtionden.
“Efter de första samtalen med teamet hos WakeupData har det blivit väldigt tydligt att båda verksamheter har tagit många liknande beslut och båda verksamheter drivs av samma visioner och värderingar. Dessutom har vi båda byggt vår framgång på en sund verksamhetskultur med team med stor mångfald,” säger Rob van Nuenen.