Bergsala AB, som har distribuerat Nintendos produkter i Norden sedan 1981, bildar nu tillsammans med spelutvecklaren och förlaget Thunderful AB samt distributionsbolagen Amo Toys Nordic AB och Nordic Game Supply AB, den nya koncernen Thunderful Group.
Genom bildandet av koncernen skapas en stark aktör inom spelutveckling och distribution av spel, speltillbehör och leksaker. Bland ägarna till Thunderful Group AB återfinns bland andra Bergsala Holding AB, Brjann Sigurgeirsson och Klaus Lyngeled. Sammantaget sysselsätter koncernen fler än 160 medarbetare. Huvudkontoret för den nya koncernen är beläget i Göteborg.
”Koncernens verksamheter kännetecknas av ledande positioner och goda förutsättningar på sina respektive marknader. Vi har redan jobbat ihop i många år; nu ska vi använda vår storlek och vår gemensamma vision för att stärka oss ytterligare, både som koncern och inom de enskilda affärsområdena”, säger Brjann Sigurgeirsson, VD för Thunderful Group AB.
Tre starka affärsområden
Den nya koncernen består av tre affärsområden:
- Thunderful Development, med verksamhet inom utveckling och försäljning av spel. I affärsområdet ingår spelutvecklarna Image & Form International AB och Zoink AB. Bolagens viktigaste varumärke är SteamWorld. Spelen har sålts i över fyra miljoner exemplar, och har laddats ner mer än sju miljoner gånger.
- Thunderful Publishing, med verksamhet inom förläggning av spel. I affärsområdet ingår Thunderful Publishing AB, som sköter utgivningen av titlar utvecklade såväl internt som av andra spelstudior, samt anrika Rising Star Games Ltd, som förvärvats för att fokusera på utgivning av framstående japanska speltitlar i Europa och USA.
- Thunderful Distribution, med verksamhet inom distribution och försäljning av spelkonsoler, spel, speltillbehör samt leksaker. I affärsområdet ingår Bergsala AB, Amo Toys Nordic AB samt Nordic Game Supply AB. Bergsala AB har sedan 1981 distribuerat Nintendos produkter i Norden. Nordic Game Supply AB och Amo Toys Nordic AB är nordiska distributörer av spel, speltillbehör, merchandise och leksaker. Bland varumärkena finns bland annat Rockstar, 2K Games, RAZER, Thrustmaster, PowerA, Hori, MGA Entertainment (med varumärken som L.O.L., BabyBorn och Little Tikes), Geomag, Intex och flera andra.
”Vårt gemensamma mål är att tillhandahålla kreativa underhållningsprodukter av högsta kvalitet för alla åldrar”, säger Bergsalas grundare Owe Bergsten, vars ägarbolag Bergsala Holding AB är största ägare i Thunderful Group AB. ”För mig har det alltid handlat om teknik, lek och spel, och den nya koncernen representerar hela värdekedjan.”
”Verksamheterna inom Thunderful Group AB kompletterar varandra väl, såväl affärsmässigt som sett till intäktsmodeller. Vi har en bra pipeline och en tydlig plan för hur vi ska utveckla våra tre affärsområden ytterligare”, säger Brjann Sigurgeirsson, VD för Thunderful Group AB.
Den nya koncernstrukturen möjliggör ökad samverkan och ett ökat tillvaratagande av operativa och finansiella synergier.
Sammanslagningen innebär till exempel att funktioner som administration, ekonomi, IT och logistik centraliseras och effektiviseras samtidigt som dotterbolagen ges utrymme att fullt ut fokusera på sina kärnverksamheter.
”Affärsområdet Distribution präglas av stabila kassaflöden och marknadsledande marginaler. Affärsområdena Development och Publishing kännetecknas av höga marginaler och goda avkastningsmöjligheter – men också periodvis stora investeringsbehov. Genom en ökad samverkan möjliggörs en god balans mellan risk och möjlighet till avkastning”, säger Anders Maiqvist, CFO för Thunderful Group AB.