Den 5 april drar utbildningssatsningen Swedish E-Commerce Academy igång.
I samband med lanseringseventet presenteras även en ny rapport om svenska små- och medelstora företags upplevelser av e-handel som visar att behovet av kunskap är stort.
En tredjedel avstår idag att sälja online, trots tillväxt- och exportpotential.
De senaste åren har e-handeln haft stark tillväxt i Sverige: bara från 2016 till 2021 ökade omsättningen med 150% enligt E-barometern, som ges ut av PostNord. E-handeln spelar därmed en allt större roll för svenska företags möjligheter att växa och nå ut till fler potentiella kunder – både i Sverige och utomlands. Men trots e-handelns potential avstår runt en tredjedel av små och medelstora företag från att sälja online, det visar en ny rapport. Av de som redan säljer online, är det bara hälften som säljer utanför Sverige.
I rapporten, som är framtagen av IHM Business School och utförd av Origo Group på uppdrag av Amazon och Swedish E-Commerce Academy, uppger hälften av de tillfrågade att de saknar tillräcklig kompetens för att bli framgångsrika inom e-handel. Kompetensbehovet är störst inom digital marknadsföring och infrastruktur, men omfattar även logistik, juridik och kundsupport.
Swedish E-Commerce Academy syftar till att ge små och medelstora företag kunskap för att lyckas med sin e-handel. Tillsammans skapar Business Sweden, Almi Företagspartner Skåne, Amazon och PostNord, Sveriges ledande utbildningsplattform för e-handel, med bidrag från Regional Exportsamverkan Skåne och Ehandel.
”E-handeln växer snabbt världen över och många vill locka till sig kunder. Det betyder att fler har blivit bättre på anpassa sina erbjudanden, men för att kunna fortsätta vara framgångsrika behöver svenska e-handlare göra mer för att förstå det land eller länder de ska expandera till, så att de kan vara relevanta för de kunder som finns där,” säger Jan Larsson, VD på Business Sweden.
”Som mindre företag är det svårt att vara expert på allt. Genom att dra nytta av den specialistkunskap som logistikpartners och andra leverantörer besitter kan företagare inte bara undvika onödiga misstag, utan även lära sig mycket på köpet. I slutändan kommer det leda till både framgångsrikare små- och medelstora företag och nöjdare kunder, vilket är målet med Swedish E-Commerce Academy.”, säger Mathias Krümmel, CEO PostNord Sverige.
”Sverige är ett väl utvecklat e-handelsland vilket innebär stor potential för svenska företag att nå ut till ännu fler kunder, både nationellt och internationellt. Samtidigt är konsumenternas förväntningar på en bra shoppingupplevelse idag skyhöga. Vi är glada och stolta över att samarbeta med starka lokala aktörer för att stötta svenska e-handelsföretag och erbjuda dem nya utbildningsmöjligheter på Amazon och andra försäljningskanaler online.”, säger Gulfem Toygar, Amazons Sverigechef.
Den 5 april kl 9:00-10:15 sätter satsningen igång på allvar med en morgon fylld av diskussioner och e-handelsinsikter. Talare på det virtuella eventet är bland annat Jan Larsson, VD för Business Sweden Partik Müller, E-handelsexpert på Nets och Henrik Klintenberg, IHM Business School. Det blir även en paneldiskussion med bland andra Amazons Sverigechef Gulfem Toygar. Eventet markerar startskottet för en ny kostnadsfri webbinarie-serie i sex delar som berör olika ämnen inom e-handel från var och en av de aktörer som står bakom Swedish E-Commerce Academy.