eHandel B2B ny kategori i Svenska Designpriset
Hem E-HANDEL eHandel B2B ny kategori i Svenska Designpriset

eHandel B2B ny kategori i Svenska Designpriset

Publicerat av: Redaktionen

Tre kategorier gör debut när Svenska Designpriset i år delas ut för 20:e gången.

Inom den breda klassen “Grafisk Identitet” tillkommer två kategorier i “Light” och “Redesign – Light”.

eHandel B2B ny kategori i Svenska Designpriset

Jens Østgaard, vd för Svenska Designpriset

Den tredje kategorin är “Heldigitalt – eHandel B2B”. De nya kategorierna tillgängliggör Svenska Designpriset för fler aktörer som jobbar med grafisk design i Sverige.

– De nya kategorierna har växt fram utifrån önskemål från våra tävlande och de öppnar upp för fler att delta i det Svenska Designpriset. Vi vill hylla och uppmärksamma en större mångfald som jobbar med hantverk inom grafisk design. Att vi instiftar dessa kategorier är ett led i att förstärka vår position som den största och mest relevanta tävlingen inom grafisk design i Sverige, säger Anna-Clara Ander, projektledare för Svenska Designpriset.

Kategorierna “Grafisk Identitet Light” och “Grafisk Identitet – Redesign Light” är skräddarsydda för små företag och organisationer. Det är flera faktorer som skiljer mellan att jobba mot små och stora kunder, som ekonomi, omfattning på uppdrag, tidsspann och komplexiteten hos organisationen. För att göra bedömningen mer anpassad efter bolagens förutsättningar instiftar Svenska Designpriset dessa “Light”-kategorier.

Inom “Grafisk Identitet” är det möjligt att skicka in alla former av produkter/bilder som visar en grafisk identitet. “Redesign” syftar till en förändring av en grafisk identitet, exempelvis en omgjord logotyp eller ett bolags grafiska profil. Har man exempelvis gjort om och förnyat en logotyp, kan man tävla i både kategorin “Logotyp” och ”Redesign”.

Kategorin “Heldigital – eHandel B2B” har införts som ett resultat av den kraftigt ökade e-handeln. Hemsidor som vänder sig direkt till konsumenter och B2B är ofta utformade på olika sätt i tilltal och form. Arrangörerna är inte främmande för att det kan bli fler underkategorier inom e-handel framöver. Svenska Designpriset har inte som mål att utöka antalet kategorier, men ser varje år över vilka kategorier som är viktiga att ha kvar, slå samman eller instifta för att vara relevanta och följa samtiden.

– I och med att e-handeln har vuxit så mycket behöver vi spegla projekten som pågår hos byråerna. Det är en fundamental skillnad att bygga en e-handel för B2B jämfört med den för konsumenter. E-handel inom B2B är ofta en mycket mer komplex lösning. Det rör sig inte bara om utseende, utan funktion, produktutbud och användarvänlighet ställs inför helt andra förutsättningar, säger Jens Østgaard, vd för Svenska Designpriset.

Anmälan till Svenska Designpriset är nu öppen fram till den 14 juni.

Svenska Designpriset är Sveriges största tävling inom grafisk design. Tävlingen är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning, och liknande kreativa områden. Priset instiftades under Designåret 2005 och har sedan dess varit ett unikt samarbete för att varje år utse och utveckla svensk design. Årets tävling består av 30 kategorier.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar