Skansen ökar digital närvaro
Hem E-HANDEL Skansen ökar digital närvaro

Skansen ökar digital närvaro

Publicerat av: Redaktionen

Skansen har valt Novas digitalbyrå Cloud Nine för att utveckla en ny e-handelssatsning.

Webbshopen får helt ny design, blir enklare att använda och integreras digitalt med den fysiska butiken.

Cloud Nine tog hem uppdraget i konkurrens med tre andra digitalbyråer. Arbetet är en del av Skansens ökade digitala närvaro och ska bidra till att öka försäljningen via webbshoppen. I Cloud Nines arbete ingår också att re-designa Skansens nya webbsite och intranät.

Skansen ökar digital närvaro

Mikael Östling, kundansvarig på Cloud Nine, Karin Samuelsson, ansvarig för Skansens digitala kanaler och Camilla Sundberg, kreativ chef på Cloud Nine.

Cloud Nine är en del av byrågruppen Nova, som är en av Nordens ledande digitala byrågrupper med 600 anställda på 13 byråer i Sverige och Norge.

– Vi valde Cloud Nine efter flera pitcher mellan olika e-handelsplattformar och olika digitalbyråer. Vi fick en bra känsla av dem redan på första mötet och jag upplevde att de såg möjligheter istället för svårigheter, vilket var extra viktigt för oss, eftersom vi hade en väldig tajt deadline. Dessutom uppfyllde de inte bara våra ska-krav utan även många av våra bör-krav, säger Karin Samuelsson, ansvarig för Skansens digitala kanaler.

Stor potential

Skansens nya webbshop byggs på Litium som är en av de ledande e-handelsplattformarna i Sverige. Förutom ny design blir det nu enklare för besökarna att handla genom fler fraktalternativ och ökad användarvänlighet. Under de kommande kvartalen kommer Skansen också att introducera fler nya produkter i webbshoppen och ett av målen är att öka försäljningen under nästa år.

– En viktig del i Skansens nya digitala satsning är att öka samspelet mellan e‑handelsbutiken och den fysiska shoppen på Skansen, bland annat eftersom många av besökarna kommer från utlandet. Genom vår nya omnikanals-lösning blir det nu lättare att fånga upp kunder som är intresserade och locka in dem i den digitala butiken när de kommer hem efter att ha besökt Skansen, säger Mikael Östling, kundansvarig för Skansen på Cloud Nine, som ingår i byrånätverket Nova Consulting Group.

Förutom att utveckla den nya e-handelssatsningen har Cloud Nine re-designat Skansens webbsite och intranät i enlighet med Skansens nya grafiska profil.

Arbetsgrupper

Arbetsgruppen på Cloud Nine:
– Mikael Östling, kundansvarig
– Camilla Sundberg, kreativ chef
– Fredrik Berggren, projektledare
– Rickard Niklasson, teknikansvarig

Arbetsgruppen på Skansen:
– Karin Samuelsson, ansvarig för Skansens digitala kanaler
– Jessica Johansson, ansvarig för Skansens e-handel
– Kim Jämsä, IT- och systemintegrationer
– Patrick Östergren, IT- och systemintegrationer
– Amanda Ståhlbrand, kommunikatör och pressansvarig

Fem bolag i Sverige

Förutom Novas strategisatsning och moderbolaget Nova Consulting Group AB består byrågruppen i Sverige av fem olika bolag:
– Cloud Nine. En ledande svensk digitalbyrå som skapar, designar och utvecklar e‑handelsplattformar.
– Singular Studios. En strategisk varumärkes- och designbyrå med tjänster inom varumärkesstrategi, varumärkesdesign och varumärkeskommunikation.
– Pineberry. En av Sveriges främsta byråer inom digital datadriven marknadsföring med fokus på SEO, SEM och annonsering på plattformar som Google, Meta, Amazon, Tiktok och Youtube.
– Infunnel. En av Sveriges främsta specialistbyråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan.
– Epinova. Specialister på webb- och e‑handelslösningar samt digitala kundupplevelser med Optimizely (tidigare Episerver) som plattform.

Cloud Nine arbetar för kunder som Dermosil, Houdini, Luca Faloni och Casall.

Bland Novas kunder i Sverige ingår Elite Hotels, Forex, TV4, SEB, Granngården, Fastighetsbyrån, Postnord, Permobil, Volkswagen, Sony Music, Houdini Sportswear, Bemz, Doktor.se, Cylinda, Visma, Efva Attling, Filmstaden, Dermosil och Telia.

Fakta om Skansen

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.

Fakta om Nova Consulting Group

Nova Consulting Group är en nordisk integrerad byrågrupp med ett tjänsteerbjudande som sträcker sig från strategisk varumärkesutveckling och experience design till utveckling av digitala tjänster, e-handel, CRM, marketing automation och SEO/SEM. Den svenska verksamheten består av fem specialiserade bolag som tillsammans bildar ett komplett tjänsteerbjudande. Totalt har Novagruppen cirka 600 anställda i 13 bolag varav 160 anställda i Sverige.

Relaterade Artiklar