Det globala konsultföretaget Brand Finance presenterar nu sin ranking över världens mest värdefulla varumärken 2018.
Huawei hamnar i år på plats 25 på Brand Finance Global 500 med ett värde på 38,046 miljarder dollar. Varumärkesvärdet har ökat med 50 procent sedan i fjol.
Varje år utvärderar den internationellt erkända varumärkes- och strategikonsultfirman Brand Finance tusentals varumärken. Mätningen bygger på strikta urvalskriterier och innehåller förutom Brand Strength Index (BSI) också varumärkeslojalitet och marknadsinvestering. Varumärkena som tar sig in på listan visar inte bara på en omfattande stryka, utan också på internationellt erkännande. I år placerar sig Huawei på plats 25 och har de senaste åren klättrat rejält på listan. Ett resultat av att varumärket växer stadigt.
Under 2017 hade Huawei många lyckade lanseringar globalt. Bland annat lanserades Mate 10 Pro som tilldelats flera utmärkelser och goda betyg. Under året samarbetade varumärket också med Leica, Porsche Design och Google för att förbättra användarupplevelsen. Huawei kommer även i fortsättningen att satsa på innovativa idéer baserade på konsumenters behov och önskemål för att på så sätt kunna erbjuda de bästa produkterna.
Förutom placeringen i Brand Finance Global 500 har Huawei i år också tagit sig in på BrandZ Top 100 Brands och Interbrands Best 100 Brands.
Huaweis placeringar i Brand Finance Global 500 2016-2018
2016: Plats 47
2017: Plats 40
2018: Plats 25