Gaming på modet

Allt fler konsumenter söker sig till e-sport och gaming online.

Gaming på modet 1I takt med att industrin fortsätter att utvecklas och växa, blir dess inflytande mer och mer attraktivt för en mängd olika kreativa branscher,
däribland mode.

För modevarumärken, har en av de större utmaningarna länge varit att bibehålla relevansen i en
snabbt föränderlig bransch genom att hitta nya och innovativa sätt att engagera sig med sina
konsumenter.

— Även om sammanslagningen mellan gaming och modeindustrin inte är helt ny, har relationen
mellan de två industrierna onekligen växt de senaste åren, och vi har sett hur flera stora varumärken
valt att integrera gaming och e-sport i sin produktupplevelse – genom samarbeten i form av
märkesspel, upplevelser i fysiska butiker och sponsring av diverse lag och evenemang, säger Jessany
van’t Hoff, Strategic Alliances Manager på HyperX EMEA

Under 2019, blev Tyler Blevins, mer känd som streamaren ”Ninja”, den första professionella gamern
att designa en signatursko med Adidas. Förutom Adidas, som också skapat lagtröjor och uniformer till
esportslag som till exempel Team Vitality från Frankrike, har även andra stora atletmärken rört sig
mot esportsscenen. Förra året presenterade Nike sitt partnerskap med League of Legends Pro
League, och blev den officiella leverantören av skor och kläder till 16 professionella lag i Kina. Under
samma år lanserade varumärket Puma en strumpa specialdesignad för gaming. Tusenkronorssockan
togs fram tillsammans med professionella esportare och kom med fyra olika inställningar: search,
attack, cruise och defence.

Mot slutet av 2019 tillkännagavs ett något mer otippat samarbete mellan Louis Vuitton och
spelutvecklaren Riot Games. Tillsammans tog de fram en serie digitala ”skins” till karaktärer i League
of Legends, såväl som en kapselkollektion som kunde bäras utanför spelet. Vid VM-finalen i League of
Legends i november, bevittnade 44 miljoner åskådare hur vinnarlaget FunPlus-Phoenix lyfte
vinnarpokalen bredvid en tillhörande väska designad av det franska modehuset.

I fjol tillkännagav HyperX ett samarbete med atletmärket Champion, och i oktober lanserades en
gaming-inspirerad kapselkollektion.

— Syftet med kollektionen var att ge HyperX fans, och gamers generellt, möjligheten att på ett
stilfullt sätt utrycka sig själv och sin passion för gaming, säger Jessany van’t Hoff, Strategic Alliances
Manager på HyperX EMEA

I sommar lanserar dessutom HyperX och glasögontillverkaren EyeKing ett par glasögon anpassade för
gaming, designade av e-sportslaget Panda Global – de första i sitt slag.

När man tittar på storleken och den snabba tillväxten av branschen, är det kanske inte så förvånande
att mode omfamnar gaming- och esportsvärlden. Enligt marknadsanalytikerföretaget Newzoo,
beräknas den globala spelmarknaden år 2020 att generera intäkter på 159,3 miljarder dollar – en
ökning med mer än 9,3% från året innan.

Oavsett om det är genom digitala avatarer, stora sponsringsavtal, lanseringar av märkesspel eller ett
par gaming-strumpor, har modeindustrin visat att den har ett stort intresse för gaming som ett nytt
sätt att engagera sig med en alltmer digital publik.

— Även om mode och gaming vid en första anblick kan verka som en något osannolik match, har de
två industrierna faktiskt en hel del gemensamt. Dels skapar de möjligheten att gå in i en karaktär,
men båda symboliserar också själva idén av att ha objekt som gör dig mäktig och mer kraftfull, säger
Jessany van’t Hoff, Strategic Alliances Manager på HyperX EMEA

Spel är inte längre barnlek, det är snarare en växande bransch med en enorm kapacitet för kreativitet
och fantasi – två saker som även kännetecknar modeindustrin. Modevärldens intåg i spelvärlden talar
sitt tydliga språk – intresset för gaming blomstrar.