Högtryck på Mio i sommar i både fysisk butik och på webben

Mio ökade omsättningen med 30% i såväl maj som juni.

Högtryck på Mio i sommar i både fysisk butik och på webben 1
Björn Lindblad, vd Mio

Den fina utvecklingen har fortsatt under juli med ett nytt månadsrekord, där kedjan för första gången passerade 700 Mkr i en enskild månad.

Efter en urstark vår med stora ökningstal i såväl maj som juni på totalt 30% summeras nu juli med rekord. Juli månad blev den bästa månaden någonsin och för första gången passerades 700 Mkr i en enskild månad, och ökningen passerade 25%.

– Det är oerhört glädjande att vi också kan rapportera trafikökningar med 20% till våra butiker. Detta är ett betyg på att vi lyckats skapa platser där kunderna trivs och känner sig trygga, säger vd Björn Lindblad.

Framgångarna har fortsatt – trots utmaningarna kring coronapandemin. Mios fokus från dag 1 har varit att det ska vara tryggt och säkert för medarbetare och kunder, och Mio valde att gå in i pandemin med inställningen att låta det bli det viktigaste, och längsta, träningslägret någonsin. Träningslägret där det verkligen gäller att spela matchen bra, varje dag.

– Vi har jätterespekt för situationen men försöker alltid att hitta det halvfulla glaset snarare än det halvtomma. Våra butiker ligger ofta med egen parkering, vilket skapar trygghet för kunderna, och med över 250 000 kvadratmeter butiksyta totalt blir det bra med utrymme och kunderna känner sig trygga, säger Björn Lindblad.

Mio befinner sig samtidigt i den del av den just nu polariserade handeln som snurrar bra och gynnas av nuvarande situation där kunderna fortsatt investerar mycket i hemmet och där hållbarhet och långsiktighet premieras.

– Vi är övertygade om att den rådande trenden i att investera i hemmet kommer att fortsätta. Att investera i hemmet är att investera i livskvalitet för många. Den gyllene triangeln med träning, kost och återhämtning/sömn är kanske ännu viktigare just nu. Vi har under många år sett ett stort fokus på träning och kost och som ett resultat av det syns också ett ökat intresse och nyfikenhet hos kunderna kring återhämtning och sömn som vi tror kommer öka, konstaterar Björn Lindblad.

Kanalstrategin, med “Ett Mio” där 72 butiker gemensamt med webben skapar en enhetlig och enkel kundupplevelse, tillsammans med rätt erbjudande med prisvärd kvalitet utgör viktiga delar i Mios framgång.

– Det, tillsammans med våra fantastiska medarbetare som varje dag hjälper kunder att skapa hem som de ska trivas i och vara stolta över är våra viktigaste framgångsfaktorer, tillägger Björn Lindblad.

Mios mål är att bli störst på möbler i Sverige 2022, och coronapandemin förändrar inte det. En av de viktigaste parametrarna för framgång framåt spås vara hållbarhet och under juli månad har Svanenmärkta sängar och soffor haft en försäljningsandel på ca. 15%. “Mios goda val” är produkter som är fria från PVC och består av minst 75% hållbara och ekologiska material närmar sig idag en försäljningsandel på 50%.

– För oss är hållbarhetsarbetet väldigt viktigt och vi har jobbat mycket med frågan internt de senaste åren, vilket nu visar resultat. Det är fantastiskt att se hur vi tillsammans kan skapa förutsättningar för alla konsumenter att ha möjlighet att välja hållbara alternativ, säger Björn Lindblad.

I mitten av augusti lanserar Mio över 600 nyheter och distribuerar 1,5 miljoner nytryckta kataloger fyllda med inspiration, nyheter och prisvärd kvalitet för att ge hemmet en nystart.

– Vi är extremt nöjda med sommarens försäljning och hur vårt hållbarhetsarbete utvecklas och med sommaren i ryggen går vi in i hösten fulla av energi och självförtroende att fortsätta utveckla Mio till Sveriges destination för möbler och inredning, avslutar Björn