Förändringens vindar blåser i motorsporten, speciellt Formel 1.
Under december månad kammade Max Verstappen hem sitt första världsmästerskap efter en nio kalendermånader lång säsong med deltävlingar i så gott som hela världen.
Arbetet med utveckling av bilarna fortgår däremot kontinuerligt, året om, och då samtliga stall designar sina egna chassin är Formel 1 lika mycket en tävling på banan som en teknikdriven tävling i att utveckla den mest aerodynamiskt effektiva bilen med rätt fjädring och viktfördelning.
Sporten Formel 1 är känd för att bjuda på den tuffaste utmaningen samtidigt som det är kungakronan inom motorsport. Sporten är också den plats där ingenjörer kan tävla inom innovation på racingbanorna, vilket sker genom en process av kontinuerlig utvärdering, utveckling och optimering. Innan varje tävling utvärderas och simuleras tusentals scenarion, från depåstopp till däckstrategi och vilken set-up bilen ska ha. Under varje race samlar personal på plats och i varje stalls högkvarter in tonvis med data som gör det möjligt för dem att bättre reagera på händelser i det aktuella loppet, men även för fortsatt utveckling av bilen.
Tillsammans med HPE kan Oracle Red Bull Racing snabbare dra slutsatser av data, köra simuleringar och nå insikter av vikt inför nästa tävling. Utvecklingen av bilen sker numera i huvudsak digitalt med hjälp av CAD-modeller (computer-aided design) och även här skyndar HPE på utvecklingen. Red Bull Racings aerodynamiker drar nytta av HPE:s Apollo-lösningar för virtuella prestandatester och utvärdering av förfiningar av existerande delar såväl som nya komponenter innan de vindtunneltestas i skalmodeller i storleken 60 procent. Värt att nämna är att den kostsamma vindtunneltestningen är begränsad i reglementet, varför precisa simulationer är av yttersta vikt. Data från vindtunneln hanteras med hjälp av HPE Nimble, medan data från tävlingshelger tas omhand av HPE SimpliVity som en del av stallets mobila datacenter.
Formel E
Formel 1 är den mest teknologiskt avancerade sporten i världen, och mycket av tekniken och forskningen som sker inom sporten letar sig vidare till andra typer av tävlingsklasser och fordon. Detta inkluderar FIA Formula E World Championship, en racingserie med formelbilar som är
100 procent eldrivna. Här samarbetar HPE med ROKiT Venturi Racing som nyttjar HPE Edgeline Converged Edge-lösningar för att snabbt kunna samla in och dra slutsatser av data relaterad till bland annat den elektriska drivlinans prestanda.
Inom Formel 1 utvecklar varje stall sin egen bil, från idé till färdigt chassi, med ett minimum av standardiserade komponenter. Detta står i kontrast mot Formel E, där hårdvara likt chassi och drivlina är standardiserad – istället lämnas bilens mjukvara öppen. Racingserien Formel E är med andra ord en tävling i mjukvara, och för mjukvaruutvecklare är data hårdvaluta.
I Formel E gör mjukvaran stor skillnad och hur snabbt teamen kan analysera, använda och rulla ut förbättrad kod förbättrar varvtiderna. ROKiT Venturi Racing drar här nytta av HPE:s erfarenhet inom omställningar, teknik, infrastruktur och innovation, både av och på banan. HPE stödjer ROKiT Venturi Racing från grunden med hjälp av IT-infrastruktur likt HPE Edgeline EL1000 Converged Edge, som låter stallet snabbt utföra beräkningar vid edge, i detta fall från wheel-to-the-cloud. På detta sätt sammanlänkas föraren på banan med ingenjörer vid stallets högkvarter såväl som på banan – i realtid.