[Krönika] Handeln har under de senaste åren omfamnat big data och dataanalys och i år har tekniken verkligen tagit över.
Artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT) kommer att fortsätta att göra branschen ännu mer flexibel, och i slutändan gynna kunden med anpassade tjänster och mer intelligent interaktion.
Men det är inte allt. Kroppsnära teknik kommer att användas på nya, innovativa sätt och diskussionen om leveranser med drönare kommer att fortsätta, i takt med att teknologin utvecklas och blir mer kostnadseffektiv.
AI går i bräschen
Artificiell intelligens är på allas läppar inom i stort sett alla branscher. Företag av alla storlekar använder det för att utveckla sina arbetsprocesser, och särskilt inom detaljhandeln växer betydelsen av AI.
Exempelvis spår Gartner att år 2020 kommer 85 procent av alla interaktioner hanteras av AI, och analysfirman Research and Markets spår att AI inom detaljhandeln kommer växa från 993,6 miljoner dollar 2017 till 5 miljarder dollar år 2022.
Vad som driver utvecklingen är behovet att kunna få ut något vettigt av alla data som skapas av kunderna, när de handlar på en rad olika kanaler – både digitala och fysiska. AI kan hjälpa till att förutse, tolka information och ge datadrivna analyser i realtid, vilket företag kan använda för att förbättra interaktionen med kunderna.
Det spelar också en viktig roll i automatiseringen av tidskrävande processer och att erbjuda en mer personaliserad shoppingupplevelse, vilket är något som konsumenten kräver.
Från marknadsföringskampanjer baserade på en kunds köphistorik och plats, till automatiserade beställningar som skapas utifrån regelbundna köp av dagligvaror – AI har redan revolutionerat handelsbranschen, och kommer fortsätta göra det under kommande år.
Tillväxten inom IoT ger fler sätt att interagera med kunden
IoT har de senaste åren varit ett av de dominerande modeorden inom IT, och skapat nya affärsmodeller och öka effektiviteten bland företag inom alla branscher.
Tekniken används redan inom handeln, men nu kommer IoT på riktigt och kommer att förändra hela kundupplevelsen. Pekskärmar i butiker och chatbotar är exempel på nya sätt att interagera med kunden, och vi kommer se mycket mer av detta, i takt med att butikerna blir mer uppkopplade.
Konsumenter är också mer benägna att vända sig till uppkopplade butiker. Enligt våra egna studier är det för 67 procent av konsumenterna mer benägna att besöka en butik som har teknologi integrerat och mer än två tredjedelar menar att handlare som använder sig av teknik ger en smidigare köpupplevelse.
De kommande åren blir det spännande att se hur IoT-applikationerna inom handeln utvecklas. Robotar kommer att packa upp på hyllorna, vilket frigör personal som mer kan koncentrera sig på kunden. Smarta speglar kommer låta kunden prova kläder virtuellt, och uppkopplade sensorer skickar ut anpassade erbjudanden till kunden så fort de går in i butiken.
Kroppsnära teknik driver värdekedjan
Bland konsumenter blir kroppsnära teknik alltmer populär och nu integreras den allt mer i näringslivet. Ur ett detaljhandelsperspektiv är produktionslogistik det område där störst fördelar kan ses med kroppsnära teknik – från framtidens innovativa enheter till sådana som är vanliga idag, som röst-headset.
Kroppsnära teknik kan exempelvis användas för att förenkla lagerhantering, och förbättra effektiviteten genom att de anställda snabbt och enkelt kan skanna varor och övervaka lagernivåerna. Smarta klockor kan användas för att optimera utformningen av lagergolv och smarta glasögon ger möjligheter att ta bort tidskrävande pappersprocesser.
Men det är inte bara återförsäljarna som kommer att gynnas, eftersom kundupplevelsen samtidigt förbättras. Geografiska informationssystem kommer att effektivisera leveransprocessen för återförsäljaren, och omedelbart lokalisera var närmaste lager till kunden finns, där den relevanta produkten finns i lager.
Den kroppsnära tekniken har precis börjat sitt intåg i detaljhandeln, och nu ser vi att logistikkedjorna börjar bli betydligt smartare och mer mobila, vilket skapar nytt värde för både återförsäljare och deras kunder.
Drönare sätter fart
Amazon experimenterar redan med leveranser med hjälp av drönare, pizzaföretaget Domino’s levererade sin första pizza med hjälp av en drönare i slutet av 2016 och nyligen visade Boeing upp en prototyp för en obemannad flygfarkost som kan frakta upp till 250 kg.
Så användningen av drönare har verkligen börjat sätta fart inom detaljhandeln. Många e-handelsföretag erbjuder redan leverans samma dag och drönare kan kapa den tidsramen till att erbjuda leverans samma timme som beställningen görs.
Evolutionen inom detaljhandeln kommer att fortsätta framgent, med fler och fler innovativa lösningar och anpassade upplevelser. Det kommer inte att dröja länge förrän vi ser drönare och andra obemannade fordon flyga ovanför huvuden på oss.
Stefan Spendrup, ansvarig för Norden, Frankrike och Benelux, SOTI