Dags för företag att lägga upp strategi för metaverse  
Hem KRÖNIKA Dags för företag att lägga upp strategi för metaverse  

Dags för företag att lägga upp strategi för metaverse  

Publicerat av: Redaktionen

Om några få år spås metaverse användas av många företag och konsumenter.

Det är därför hög tid för företag att börja se över sin strategi kring metaverse och då finns en del ledtrådar att hämta från spelvärlden. 

Metaverse fick extra uppmärksamhet när Facebook bytte namn till Meta för att fokusera alltmer på metaverse. I stora drag handlar metaverse om att göra den verkliga och den virtuella världen mer sammanflätade. På så sätt är metaverse i grunden en evolution snarare än en revolution eftersom 3D-världar på nätet har funnits i många år.

År 2026 spås 25 procent av världens befolkning tillbringa minst en timma i metaverse för arbete, shopping, utbildning, sociala skäl och/eller underhållning, enligt Gartner. Konsultföretaget spår också att runt 30 procent av världens organisationer då kommer att ha produkter och tjänster för metaverse.

Förfrågningar kring metaverse bland våra kunder har också ökat under senare tid. Mycket tyder på att det är bra för många företag och organisationer att redan idag börja fundera kring, lägga upp en strategi och planera för vad och hur man vill nyttja metaverse till sin fördel.

Dags för företag att lägga upp strategi för metaverse  

Philip Carl, Nordenchef för IT-tjänsteföretaget Endava

När det gäller tillvägagångssätt är nyckeln är att titta på all tillgänglig teknik – som VR, AR, 3D i realtid, AI, molnbaserat – inte isolerat utan som en arkitektur, och fundera på hur man kan utnyttja dem på bästa sätt. För att göra det måste företagen överväga vilka scenarier som passar för just deras verksamhet, produkter eller tjänster och hur de kan genomföras. Vad bör och vill deras egna kunder uppleva och i vilken utsträckning bör den verkliga och den virtuella världen överlappa varandra?

Precis som för den som utvecklar ett bra spel krävs ett agilt angreppssätt där man i kontakt med användarna gör några förbättringar i taget.

Det gäller att formulera en strategi, men det är omöjligt att lösa hela pusslet på en gång och att veta allt i förväg. Börja med att identifiera några mönster i ditt pussel som sticker ut och som förbinder bitarna. Håll koll på dina lärdomar, förbättringar och ta dig an processen med öppna ögon.

Ett utmärkt sätt är att testa olika former av metaversum för att öka förståelsen, testa gärna Ikea Place på din telefon. Skaffa en Meta Quest 2, prova AltspaceVR, Puzzling Places eller Tilt Brush och ha ett arbetsmöte i VR. Utforska spel som Roblox tillsammans med dina barn – titta inte bara på när de spelar.

Det är dags att redan nu börja experimentera och prova ny teknik som förstärkt eller virtuell verklighet och möjligheterna med moln, edge computing och maskininlärning. Grunden har lagts på många ställen och nu gäller det att använda den. Företag behöver ta itu med vad deras kunder vill ha, förbereda sig för 3D i realtid och placera sina produkter på lämpliga plattformar i god tid. Digitalisering inte är en engångsprocess utan ett arbete som ständigt behöver drivas framåt och anpassas till ny utveckling. Försök verkligen att förstå vad som gör skillnaden med detta medium medan det fortfarande finns tid.

Av Philip Carl, Nordenchef för IT-tjänsteföretaget Endava

 

 

 

Relaterade Artiklar