Retail lyfter när ekonomiavdelningen äger beslutstöd
Hem KRÖNIKA Retail lyfter nu när ekonomiavdelningen äger beslutstöd

Retail lyfter nu när ekonomiavdelningen äger beslutstöd

Publicerat av: Redaktionen

Det råder verkligen inget tvivel om att retailkedjans förutsättningar förändrats.

De flesta trodde väl att det skulle bero mest på teknikskiftet, men sen kom Covid, strax därefter ukrainakrisen och det blev helt uppenbart hur svårt planeringen blir när omvärlden förändras så turbulent.

Efter pandemin har retailbranschens intäkter förvisso kommit tillbaka, men inte lönsamheten och nu kommer dessutom inflationen in i bilden.

Det sista har vi inte haft med i kalkylen på decennier.

En sak som påverkar retail enormt är som bekant lagerhanteringen. På det området finns en mängd frågor företagen behöver ta ställning till, som vem i företaget som faktiskt ska bestämma om lagret, inklusive vad det är värt. Ett företag har ju också olika slags lager, för omsättning, för säkerhet, taktiskt lager och lager som en investering för framtiden. Så företaget behöver ha en bra bild av allt detta. Sen måste de också ha bra koll på vad som är praktiskt möjligt att göra när det gäller lager, inte bara vad de vill ha.

Därför är jag både stolt och glad över att allt fler inom retail använder Board för sin lagerplanering. Ett företag som gör det är Marks & Spencer. Marks & Spencer har idag 80 000 anställda över hela världen och säljer mat, kläder och hemartiklar till ett värde av över 100 miljarder kronor om året. För dem är det såklart helt avgörande för lönsamheten att ha rätt produkter tillgängliga i rätt mängd vid rätt tillfälle.

Retail lyfter nu när ekonomiavdelningen äger beslutstöd

Av Jakob Hartzell, Nordenchef Board International

Genom kontinuerlig förbättring och utprovning av nya tillämpningar och analysområden har ekonomiavdelningen på Marks & Spencer lyckats äga utvecklingen helt själva, utan IT-avdelningens inblandning. De har bestämt vilka problem de önskat ge sig i kast med, avbrutit test som inte visade sig vara värt mödan och överhuvudtaget drivit sitt förändringsarbete självständigt och med eget engagemang. Till slut var de mogna att ta fram analyser för direkt lönsamhet ner på enskild produkt, där alla kostnader förknippade med artikeln räknas med.

Här kan vissa produkter generera mycket värde men liten lönsamhet och dessutom skiljde sig konsumentbeteendet mellan olika regioner.

En region i Storbritannien är till exempel känd för att prioritera veganska och ekologiska varor och Marks & Spencers ekonomiavdelning kunde nu se svart på vitt vilka som var mest lönsamma just där. För det gör en stor skillnad mellan att veta hur lönsam en varukategori är i hela landet och vilken vinst en enskild frukt eller grönsak bär med sig nere på regional nivå. Idag har Marks & Spencer ett 40-tal tillämpningsfall byggda i Board, inklusive prissättning och styrning av erbjudanden. Det nya arbetssättet har satt spår ner på den fysiska utformningen av butiker, eftersom det nu finns bättre underlag för att se vad som säljer och vilka produkter de kan sälja mer av.

Jag är övertygad om att framtidens lager handlar om bättre beslutsfattande, likt det Marks & Spencer lyckats åstadkomma. Det handlar om dynamisk allokering, intelligent orderläggning och att kunna skapa lönsamma överenskommelser med kunderna om deras framtida köp. Och inte minst: att kunna ändra planeringen snabbt när verkligheten förändras.

Av Jakob Hartzell, Nordenchef Board International

 

 

 

 

Relaterade Artiklar