[KRÖNIKA] Handeln är under enorm press.
Branschen har ett stort behov av att utmana traditionella gränser när det gäller att engagera konsumenterna. Det evigt föränderliga kundbeteendet och de ökade förväntningarna på anpassning ger inget utrymme för att bedriva verksamhet som vanligt. Att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna gör att handlare ser sig omkring efter nya tekniska innovationer, och i synnerhet digitala tjänster som kan spela en nyckelroll i att fånga upp och behålla kunders uppmärksamhet och lojalitet.
Tekniska utmaningar
Implementeringen av digitala tjänster i handeln väcker dock en del nya utmaningar. En av dessa utmaningar är att stöd för ökat kundengagemang med tekniska lösningar i butiken har krav på hög bandbredd för att kunna garantera uppkoppling och säker tillgång till så kallade point of sale-applikationer och elektroniska betalningstransaktioner.
Förr hade olika resurser hanterat olika behov, men nu måste allt kunna åtgärdas av samma IT-personal. Samtliga lösningar måste dessutom distribueras över hundratals och till och med tusentals butiker runt om i världen.
Ändå är det nätverk som gör att återförsäljare får ihop det – så kallade wide area networks (WAN) – alltför komplicerat, dyrt och ärligt talat alltför föråldrat för att stödja de utmaningar och möjligheter som kommer med den digitala transformationen. Det krävs ett nytt sätt för handeln att närma sig WAN – ett programvarudefinierat, molnbaserat sätt.
Kraften i SD-WAN och virtuella molnnätverk
Eftersom handeln påbörjar den digitala transformationen för att skapa bättre kund- och medarbetarupplevelser samt driva bättre affärsresultat kommer ett virtuellt molnnätverk att göra det möjligt för återförsäljare att koppla upp, säkra och optimera leverans av applikationer och data i en tid när en majoritet av arbetsbelastningen finns utanför datacentret.
Mjukvarudefinierade nätverk, SD-WAN, är nyckeln till att skapa ett virtuellt molnnätverk. Det finns olika typer av lösningar, men SD-WAN i molnet ger de bästa fördelarna för återförsäljare som vill koppla butiker med resten av företaget – ofta på ett globalt plan.
- Mer bandbredd till en lägre kostnad – Genom att distribuera SD-WAN får återförsäljare möjlighet att undvika dyra privata linjer till förmån för andra mer effektiva metoder, inklusive höghastighetsbredband och cellulära lösningar som LTE. Vilken kombination av distributionsmetoder som helst kan användas, vilket ger butikerna flexibilitet att lägga till mer bandbredd för att stödja fler applikationer till en lägre kostnad.
- Tillämpning inom några minuter och utan krav på IT-expertis inom handeln – Zero-touch-implementeringar för butiker som inte har tillgång till kompetent IT-personal är ett annat plus. Du skickar en enhet till filialen och någon på plats kopplar in denna. Enheten hämtar och installerar själv sin konfiguration och är igång på nolltid. Detta kopplar upp hela butiken mot nätverket med de möjligheter som definierats på förhand – utan att det krävs ett besök från en IT-expert.
- Snabb och hög prestanda – Molnlevererad SD-WAN använder en resultatstyrd metod för nätverket. Det ger säker applikationsprestanda oberoende av distributionssätt. Till exempel när en virtuell shoppingassistent hjälper en kund att välja varor, kan båda parter försäkra sig om en stark, tydlig uppkoppling. Nätverket ger även direkt tillgång till molnet från alla platser, så att trafik inte behöver skickas till ett centralt datacenter innan du får åtkomst till molnapplikationer. Detta säkerställer snabb och säker åtkomst till POS-system och andra applikationer i molnet.
- Säkra transaktioner – Säkerhet är nödvändigt för molnlevererad SD-WAN, tillsammans med en integrerad brandvägg och segmentering. Det vill säga isolering av trafik enligt en policy, till exempel att alla betalningstransaktioner är helt separerade från annan trafik, vilket PCI kräver.
- Tidsbesparande funktioner – Molnlevererad SD-WAN hanteras och övervakas centralt genom en molnbaserad insats. Denna del fungerar över hela företaget och erbjuder stor flexibilitet med policys som konfigurerats på företagsnivå. Den centrala hanteringen ger djup synlighet och kontroll över vad som händer i lokala butiker utan att behöva placera ut IT-specialister på dessa platser.
Nätverk för handeln
Framtiden för nätverk är mjukvarudefinierad, och framtidens nät är det virtuella molnnätverket. SD-WAN och virtuella molnnätverk tillåter butiker att skapa en digital grund för att koppla upp och säkra applikationer, data och användare över hela nätverket i en hyperdistribuerad värld. Genom att implementera molnlevererad SD-WAN förenklar handeln sin nätverks- och WAN-hantering, optimerar molntillgången från alla platser och säkerställer hög prestanda även för de mest krävande applikationerna.
Per Gustafsson, Sverigechef på VMware