Julhandeln på nätet i Sverige slår nytt rekord för nionde året i rad. Under 1–18 december ökade antalet köp med 17 procent.
Som alltid köper svenskarna mest kläder, leksaker, böcker och presentkort.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har åtta år i rad noterat rekord för julhandeln på nätet i Sverige och årets julhandel blir inte ett undantag. 17 procent* ökade köpen på nätet mellan 1–18 december, enligt DIBS data som är baserat på faktiska transaktioner hos tusentals svenska webbutiker. Sifforna är normaliserade för att ge en korrekt bild.
– Allt fler svenskar köper julklapparna på nätet. Trenden är också att vi handlar julklapparna tidigare och billigare, konsumenterna näthandlar främst för att spara tid och att hitta billigare priser. Den utvecklingen kommer fortsätta under många år, vi är fortfarande i e-handelns barndom, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.
Siffrorna visar att många svenskar har det fortsatt bra ekonomiskt och att näthandeln fortsätter att växa, trender som varit tydliga i flera år. Julklappsinköpen startar redan med readagen Black Friday i slutet av november som även utvecklats till en Black Week, där många handlare kampanjar hela veckan. I år ökade näthandeln med 10 procent i transaktioner jämfört med föregående års Black Friday, och med 16 procent för hela veckan. 4 procent av de svenskar som handlar under Black Week planerade att köpa alla sina julklappar redan då och 46 procent planerade att handla en del av julklapparna, enligt en undersökning av Yougov på uppdrag av DIBS.
Julklapparna som svenskarna främst köper på nätet är som alltid kläder, leksaker, presentkort, underhållningsprodukter så som böcker och spel etc.
*DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, dvs köp hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden.