Svenskt startup TrusTrace kommer förändra den globala modeindustrin
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Svenskt startup TrusTrace kommer förändra den globala modeindustrin

Svenskt startup TrusTrace kommer förändra den globala modeindustrin

Publicerat av: Redaktionen

Modeindustrin är en av världens minst hållbara branscher, men det håller det svenska TrusTrace på att ändra på.

Svenskt startup TrusTrace kommer förändra den globala modeindustrin 1

Hrishikesh Rajan, en av grundarna av TrusTrace

Med en blockchain-baserad digital plattform hjälper de modeföretag med en spårbarhetslösning av helt nytt slag.  Tio svenska modemärken har redan anslutit sig och nu startar ett internationellt pilotprojekt med globala modevarumärken.

TrusTrace siktar på att revolutionera hur modeindustrin hanterar spårbarhet och håller redan på att få sitt internationella genombrott. Som ett av endast 12 företag bland hundratals sökande från hela världen har TrusTrace valts ut av Fashion for good, ett internationellt accelerator-program. De utvalda företagen ska alla vara nystartade och erbjuda innovativa teknologier och affärsmodeller med stor potential att omforma modebranschen. Globala varumärken som Adidas, C&A, Galerie Lafayette, Target och Zalando är partners och kommer att agera mentorer åt deltagarna i acceleratorprogrammet.

Flera svenska och två globala varumärken har startat pilotprojekt med TrustTrace, vilket i förlängningen kan leda till att TrustTrace plattform implementeras i stor skala under början av 2019.

  • Det är oerhört spännande att stora globala aktörer som kända svenska varumärken visar intresse för oss och vår enkla spårbarhetslösning. Vårt mål är att göra hela modeindustrin hållbar med hjälp av vår plattform, säger Hrishikesh Rajan, en av grundarna av TrusTrace.

Blockchain-teknik som spårar klädernas resa

TrusTrace erbjuder modeföretag är en ny lösning för att öka transparensen genom hela produktionskedjan, där innovativ blockchain-teknik används för att kunna spåra klädernas resa till 80-90 procent, från råmaterial till försäljning i butik. Med hjälp av blockchain-tekniken kan TrusTrace verifiera data från många olika producenter och aktörer och på så sätt få fram autentiserad data på hela tillverkningsprocessen. Företagen, och i framtiden även konsumenterna, kommer att kunna se plaggens ursprung, på samma sätt som man idag ursprungsmärker livsmedel.

  • Modeindustrin listas idag bland de 20 minst hållbara industrierna, och vi vill skriva svensk industrihistoria genom att göra modeindustrin hållbar innan år 2030. Genom att skapa tillit, spårbarhet och transparens i hela försörjningskedjan så kan vi skapa ett incitament för konsumenter att göra sina köpval baserade på klädernas hållbarhet och ekologiska fotavtryck, säger Hrishikesh Rajan.

TrusTrace startades 2016 och är baserat i Stockholm och i Coimbatore i Indien. Coimbatore är idag en av Asiens största textilhubb. Som start-up har TrusTrace fått finansiering på närmare fyra miljoner kronor av Vinnova inom ramen för satsningen ”Fashiontech and foodtech – från linjärt till cirkulärt”.

I Sverige har hittills tio modemärken anslutit sig, bland annat Filippa K, Houdini, Mini Rodini och Fjällräven. TrusTrace har idag tio anställda, men planerar att expandera ytterligare.

Relaterade Artiklar