Ny e-handelslösning viktig komponentnär färghandelskedjan Happy Homes växer
Hem E-HANDEL Ny e-handelslösning för färghandelskedjan Happy Homes

Ny e-handelslösning för färghandelskedjan Happy Homes

Publicerat av: Redaktionen

Den svenska färghandelskedjan Happy Homes tar nytt grepp kring sin digitala närvaro genom en nya e-handelslösning.

Med satsningen vill man ta den fysiska butikens personliga bemötande online.

Happy Homes har ett stort fysiskt butiksnät med över 80 färghandelsbutiker runt om i Sverige. Därför är det naturligt att e-handelsprojektet haft ett tydligt omnikanalfokus. Representationen av de fysiska butikerna online är viktigt och att kunden känner igen sig och kan kommunicera direkt med just ”sin vanliga” butik. Detta märks bland annat genom att varje enskild butik är representerad online.

Ny e-handelslösning viktig komponentnär färghandelskedjan Happy Homes växer– Det personliga har alltid varit viktigt för oss på Happy Homes. Många butiker har gått i arv, ibland i flera generationer. Att den personliga känslan och servicen man förknippar med en färghandel även finns online är ett måste för oss. Därför kan den som besökare oss digitalt få kontakt med någon av våra färgsättare ute i butiken, för att få personlig rådgivning om val av färg, tapet och golv, säger Sandra Wigfors, E-Commerce Manager på Happy Homes.

I satsningen med att ta ett nytt grepp kring sin e-handel har Happy Homes haft ett nära samarbete med flera experter på området.

– Alla som gjort resan mot att kombinera den fysiska butiksupplevelsen med en digital vet att det är utmanande och inte sker över en natt. Omniarch och Rebel & Bird har hjälpt oss förverkliga vår vision och med Jetshop känns det som att vi gjort ett mycket bra val av plattform. Nu ser jag fram emot att vidareutveckla e-handeln med ännu fler bra funktioner och tjänster för våra kunder, förklarar Sandra Wigfors.

Emma Elonsson har varit projektledare på Jetshop för samarbetet med Happy Homes.

– Jag tycker Happy Homes är extremt duktiga på att skapa känslan av personlig närvaro i deras e-handel. De finns där med inspiration för kunden genom sitt content men också med konkret hjälp som färgsättare, fasadkoll med mera. En väldigt rolig kund och ett roligt projekt att arbeta med.

Jetshop tog avstamp i projektet tillsammans med e-handelsbyrån Omniarch genom att göra en förstudie om logistik, marknad och plattformar. På Omniarch rekommendation valdes Jetshop som e-handelsmotor tillsammans med Invid som ERP-konsult, Pyramid som affärssystem och Rebel and Bird som designpartner.

– Baserat på förstudien och Happy Homes interna tekniska kompetens, deras komplexa affärsmodell och de ambitiösa tillväxtambitioner föll valet på Jetshop och deras e-handelsplattform. Jetshop flexibla och innovativa teknik i kombination med organisationens agila arbetsmetoder vägde också tungt, berättar Josef Abou, e-handelskonsult på Omniarch.

 

 

Relaterade Artiklar