Trendspaning: Tekniska möjligheter öppnar för smidigare e-handel
Hem E-HANDEL Tekniska möjligheter öppnar för smidigare e-handel

Tekniska möjligheter öppnar för smidigare e-handel

Publicerat av: Redaktionen

Sättet vi shoppar på är på väg att förändras i grunden.

Tekniska förutsättningar möjliggör för nya, och mer personliga upplevelser, konsumenten är lättdistraherad och samtidigt beroende av inspiration från pålitliga källor.

En rapport från Accenture ger oss en inblick i framtidens handel online som uppfyller alla dessa kriterier.

I en nyligen publicerad rapport (Accenture) förutspås shopping direkt på sociala plattformar växa tre gånger så snabbt som den traditionella e-handeln. Det sätt näthandel ser ut och fungerar idag kommer på sikt att dö ut och delvis tas över av segmentet social commerce, där sociala medier tar rollen som marknadsplats och möjliggör köp utan att besökaren själv behöver leta upp var produkten eller tjänsten finns. Segmentet är väl utforskat österut och ett exempel på situationen ges av Kinas mest populära live-streamare, Li Jiaqi och Viya, som under ett dygn i oktober förra året sålde produkter för mer än tre miljarder dollar (en summa som för övrigt överstiger den normala dagsinkomsten för Amazon, tre gånger om).

Trendspaning: Tekniska möjligheter öppnar för smidigare e-handel

Illustration: Undraw

I grunden handlar det om att nya tekniska möjligheter gett förutsättningar till ett förändrat shoppingbeteende, där nya möjligheter att väva samman inspiration och köp banat väg för utvecklingen. Här belyser Accenture i sin rapport vikten av att helt enkelt göra näthandel så enkel, smidig och underhållande som möjligt, med möjlighet till interaktion, information och vägledning genom hela köpet. Tidigare var vi tvungna att bestämma oss för vad vi ville ha, och sedan hitta det någon annanstans.

Idag kan den som vill stilla sitt shoppingbegär hitta allt som behövs på närmaste sociala plattform, utan att själv behöva anstränga sig.

Hittills har möjligheten till köp direkt i innehåll inneburit att makten förflyttas mot konsumentens och (de mer snabbrörliga) varumärkenas fördel. De som inte följer med i utvecklingen kommer med stor sannolikhet hamna utanför det nya e-ekosystem som nu växer fram.

I denna ständigt pågående kamp om att hitta nya möjligheter föds dock hela tiden nya segment, och chanser skapas även genom andra typer av digitala plattformar. Ett exempel är det svenska startupbolaget Spotin, som drivit utvecklingen inom så kallat content commerce. Precis som social commerce bygger det på att möjliggöra en så sömlös shoppingupplevelse som möjligt, men utan att vara låst till vissa sociala plattformar. Med content commerce kan varumärken, oavsett storlek distribuera sin e-handel till exempelvis bilder och videos där produkterna exponeras. Lösningen skapar nya och unika möjligheter i mötet mellan varumärken, innehållsskapare och konsumenter. Målet är att göra nätet till en mer öppen marknadsplats, där inte techjättarna själva sätter villkoren och tar största delen av vinsten.

 

Relaterade Artiklar