Mastercard Economics Institute: Svenska konsumenter prioriterar resor och upplevelser trots osäkra ekonomiska tider
Hem BETALLÖSNINGAR Mastercard Economics Institute undersökning: Svenska konsumenter prioriterar resor och upplevelser trots osäkra ekonomiska tider

Mastercard Economics Institute undersökning: Svenska konsumenter prioriterar resor och upplevelser trots osäkra ekonomiska tider

Publicerat av: Redaktionen

Till följd av det osäkra ekonomiska läget förändras svenskarnas konsumtionsvanor.

En undersökning från Mastercard Economics Institute, ”Shifting Wallets”, har tittat närmre på vad och hur konsumenter världen över och i Sverige väljer att spendera sina pengar.

Rapporten från Mastercard Economics Institute mäter och analyserar ekonomiska trender från konsumentens perspektiv för att identifiera förändringar i köpbeteenden gällande vad som konsumeras, när och hur.

Vad: I takt med att priserna stiger tvingas konsumenter att anpassa sina utgifter. Svenskarna fortsätter dock att lägga pengar på resor och mat.

Konsumenter fortsätter prioritera resor. Svenskarnas bokningar av låndistansflyg i augusti 2022 ökade med cirka 62% jämfört med 2019. Detta trots ökade logistiska utmaningar och högre priser. Kortdistansflygen ökade med cirka 4%.

  • Kortdistansflyg ökar mest globalt, jämfört med långflygningar, förutom i Europa där konsumenter har större valmöjligheter att resa på andra sätt än med flyg när det kommer till korta sträckor.

Fler äter ute. Globalt ökade restaurangbesöken med 25% under 2022, jämfört med samma period under 2021. Att handla mat i butik ökade med 14%, där dyrare matvarupriser haft en påverkan.

  • Globala trender över lång tid visar att handla mat online ökade med 70% sedan före pandemin (2019), medan fysisk inhandling ökade med 25%. Trenderna är ett bevis på pandemins acceleration av digitala vanor och indikerar att konsumenter blivit betydligt mer bekväma.

Var: Många mindre företag tvingades stänga ner under pandemin och många försökte göra verksamheten digital.

  •  Småföretagen ökar sina onlinetjänster: Globalt syns en trend att småföretag som tillhandahåller onlinetjänster växer upp till två gånger snabbare än stora företag som erbjuder samma typer av tjänster.
  • Stora företag har hanterat det digitala skiftet mycket bättre än småföretagen: I augusti 2022 minskade stora företag i Sverige inom detaljhandeln sin e-handelsförsäljning med 1,47%, och för mindre företag inom detaljhandeln minskade onlineförsäljningen med 14%, jämfört med samma period

När: Att arbeta hemifrån och ett alltmer digitalt liv har suddat ut gränserna för när svenskarna spenderar pengar. Helgen har blivit längre och dejtkvällar kan nu vara vilken kväll som helst i veckan. Detta har betydande konsekvenser för arbetskraften och leveranskedjan inom detaljhandeln, restauranger och andra företag.

Svenskarna spenderar pengar på produkter och upplevelser i vardagen.
  • Globalt syns ett skifte där många som vanligtvis shoppar i köpcentrum under helgen nu i stället shoppar på vardagar. I Sverige har tisdagar blivit den vanligaste dagen då svenskar shoppar i köpcentrum.
  • Idag väljer många svenskar också att gå på bio under vardagarna, snarare än på helgen. Främst unnar sig svenskarna ett biobesök på torsdagar eller

Mastercard Economics Institute: Svenska konsumenter prioriterar resor och upplevelser trots osäkra ekonomiska tider”Skiftande köpbeteenden bland konsumenter är ett resultat av att man anpassat sig till en ny vardag. Under pandemin såg vi att många konsumenter valde att spendera pengar sina pengar hos mindre bolag för att stötta dem och den här trenden ser ut att hålla i sig båda online och i fysiska butiker.

Trots att priserna stiger, ränteläget förändras och den generella ekonomiska osäkerheten ökar, väljer konsumenter fortfarande att betala för upplevelser”, säger Natalia Lechmanova, Senior Economist EMEA på Mastercard Economics Institute.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar