Ny kartläggning: Så ska handlare investera för att möta konsumenternas krav
Hem BETALLÖSNINGARKLARNA Klarnas kartläggning visar: Så ska handlare investera för att möta konsumenternas krav

Klarnas kartläggning visar: Så ska handlare investera för att möta konsumenternas krav

Publicerat av: Redaktionen

De senaste siffrorna från Klarnas internationella Shopping Pulse ger insikter om svenska konsumenters krav och önskemål gentemot handeln – och vilka investeringar som är nödvändiga för att möta dem.

Klarnas kartläggning visar bland annat att smidiga betalningar och personlig service – såväl online som offline, är två områden handlare bör satsa ytterligare på för att bättre möta de svenska konsumenternas önskemål.

Rapporten visar även att mobilshopping är på stadig uppgång. 

I en tid präglad av inflation och höjda räntor och då många håller extra hårt i plånboken behöver handlare göra tech-investeringar i såväl e-handel som i fysisk butik för att möta svenska konsumenters önskemål. Genom att studera konsumenternas beteenden och tankar om shopping kan handlarna bättre prioritera sina satsningar.

Klarnas Shopping Pulse, som uppdateras kvartalsvis, kartlägger hur konsumenternas shoppingvanor utvecklas i 13 länder på tre kontinenter. De senaste siffrorna från Q2 2022, innehåller insikter från en undersökning med över 14 000 konsumenter (varav 1090 svenskar), samt Klarnas egna shoppingdata från mer än 400 000 detaljhandelspartners runt om i världen. Klarna hanterar ungefär hälften av alla svenska onlineköp.

Svenskarna vill ha smidiga betallösningar och personlig service — både online och i fysisk butik

En absolut merpart av de svenska konsumenterna (81 %) anser att handlare kontinuerligt behöver investera i nya tekniska lösningar för att hänga med i utvecklingen, och smidiga betalningar står högst upp på önskelistan – både för nätbutiker (56 %) och fysiska butiker (48 %).

– Det är tydligt att svenska konsumenter förväntar sig att återförsäljare ska investera i utveckling av ny teknik som ger dem en bättre shoppingupplevelse och där är smidiga betalningar centralt. Konsumenter vill slippa att slösa tid på att stå i köer och detsamma gäller online där man vill slippa lägga tid på att fylla i person- och kortuppgifter i kassan. Vidare är vikten av personlig service något som ställer krav på onlinehandeln att fortsatt satsa på exempelvis virtuella tjänster, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Mobilshopping ökar – både online och i fysisk butik

Utöver de innovationer som svenskarna anser att handlare bör investera i så visar nya siffror även att andelen svenskar som föredrar att näthandla via mobilen har ökat med 13 procent under Q2, jämfört med samma period förra året. Under samma period har andelen som föredrar att handla via datorn gått ner ungefär lika mycket (-14 %). Trots detta är datorn fortsatt det mest populära verktyget för näthandel, 46 procent uppger att de handlat via datorn det senaste kvartalet att jämföra med 42 procent som handlat via mobilen. Trenden för att onlinehandla oftare via mobilen drivs främst av kvinnor och millennials (26-41 år).

Men det är inte bara i onlinehandeln som mobilen blivit allt mer framträdande, nästan var tredje (30%) svensk uppger att de helst använder mobilen för att betala i fysisk butik. Och det är särskilt populärt bland unga, då majoriteten (51%) av 18-24-åringar helst betalar med mobilen.

Ny kartläggning: Så ska handlare investera för att möta konsumenternas krav– Att onlinehandla via mobilen är en uppåtgående trend som vi kunnat se under en tid tillbaka. Fortsätter trenden ticka på åt det håll som vi sett tidigare så är det sannolikt att näthandeln via mobil kommer passera näthandeln via datorn redan i år. Det har den redan gjort i länder som USA och Kina. I och med att fler lägger in sina betalkort i mobilen kan man anta att mobilen även kommer spela en allt större roll i den fysiska handeln framöver. Den ökade populariteten för mobilshopping är således något handeln bör ta i beaktning såväl online och offline framöver, säger Jesper Eriksson.

Fler insikter från Klarnas Shopping Pulse: 
  • Social shopping populärt – Fler än var tredje (36 %) uppger att de köpt något efter att ha sett det på sociala medier den senaste månaden och 61 procent av dessa handlade direkt från plattformarna.
    • Shopping på sociala medier-plattformar är som störst bland de yngre åldersgrupperna där så många som 66 procent av 18-24-åringar och varannan mellan 25-40-år uppger att de köpt något efter att ha sett det på sociala medier.
    • Facebook dominerar som den sociala medier-plattform som flest handlar genom (50%), följt av Youtube (44%) och Snapchat (31%). Föga förvånande är Facebook den primära sociala shoppingplattformen för de äldre åldersgrupperna (41-75 år) och Instagram den största kanalen för de yngre åldersgrupperna (18-40 år).
  • Unga mer intresserade av liveshopping än andra – var fjärde (24%) svensk mellan 18-24 år har deltagit i ett livestreamat shoppingevent. Sett till hela populationen har fler män än kvinnor liveshoppat (16%, respektive 10%).
    • De främsta fördelarna med liveshopping enligt den totala populationen uppges vara inspiration och idéer (36%), tillgång till exklusiva rabatter (30%) och att man kan lära sig mer om hållbarhet eller produktens klimatpåverkan (27%).
  • Drygt var fjärde bryr sig om att handla hållbart – 28 procent uppger att de tycker det är viktigt att varumärken och butiker agerar på ett hållbart sätt och ungefär lika många (24%) tar hållbara leveransalternativ i beaktning när de handlar online.
    • De viktigaste hållbarhetsåtgärderna för svenska konsumenter är att varumärken aktivt motverkar klimatförändringar genom att minska sina CO2-utsläpp (73%), har schyssta arbetsvillkor genom hela sin distributionskedja (73%) och använder återvunna eller hållbara material i sina produkter (69%).
  • Den hållbarhetsinformation som främst efterfrågas av svenska konsumenter är: produktens klimatavtryck (58%), varumärkets klimatavtryck (57%) och produktens sociala hållbarhet (51%).
  • Shoppingresan börjar online – sökmotorer som Google (40%) är den vanligaste startpunkten när svenska konsumenter letar efter inspiration och produktinformation, både inför köp online och i fysisk butik. 
  • Svenskar är världsledande på ‘webrooming’ i butik –  så många som 8 av 10 svenskar, vilket är en högre andel är något annat land i studien, använder mobilen för att göra research online när de befinner sig i en fysisk butik.

Svenska konsumenter föredrar att betala efter att de mottagit varan – 57 procent föredrar att betala för fysiska varor först efter att de mottagit denna/dessa när de näthandlar. 62 procent uppger även att de skulle bli mer positivt inställda till en nätbutik som erbjuder möjligheten att betala först efter de mottagit varan.

Relaterade Artiklar