Alexander Hars är ett namn som för tankarna till framgångsrika start-ups, tech-investeringar och företagsförsäljningar.
2006 sålde han backup-bolaget System OK till amerikanska Roxio. Mest känd är han kanske som medgrundare till den framgångsrika rabattsajten Let’s Deal som han sålde tillsammans med sina kollegor till Schibsted 2015.
Det senaste året har dock hans liv kommit att ta en ny vändning. Allting tog sin början när han och sambon Johanna gav sig ut för att köpa sängkläder. Deras krav visade sig vara för ”tuffa” för den marknad och det utbud som fanns. Denna misslyckade shopping-upplevelse blev startskottet för det som nu har blivit det Göteborgsbaserade företaget Alva.
– Vi snubblade mer eller mindre in på detta. Vi ville ha sängkläder av riktigt hög kvalitet som också var tillverkade på ett schysst, ekologiskt sätt. Det var ingen som kunde ge oss de svar vi sökte och det var där tankarna föddes hos oss, säger Alexander.
Plötsligt befann sig Alexander på bomullsfälten i Indien.
Personliga kontakter knöts och viljan att verkligen genomföra satsningen och skapa en hållbar och genuint god verksamhet stärktes.
– Vi pratade med människor som odlar ekologiskt och dom förklarade hur marginaliserad en vanlig bomullsodlare är. Vi gjorde valet att arbeta tillsammans med Chetna – ett kooperativ av bönder som vid sidan av bomullsodlingen stöttar varandra när det gäller skola, sjukvård och andra samhällsfunktioner, säger Alexander.
Omkring midsommar anlände den första leveransen av produkter ifrån den Fairtrade-certifierade textilfabriken i Indien.
Och 20 augusti gick e-handeln – alvalinen.se – live på Askås plattform.
Orsakerna till att Alva valde att samarbeta med Askås var flera.
– Vi ville hitta en leverantör som gav oss själva stor flexibilitet att jobba med e-handeln. Samtidigt kändes det tryggt med Askås och vi har upplevt att den lokala närvaron är positiv, att det finns en tillgänglighet och möjlighet att alltid komma i kontakt med rätt person på företaget.
Bidragande var också att Alexander, i sin roll inom Desenio, från första parkett hade upplevt den resan. Med en osannolik tillväxtkurva och regelbunden expansion till nya marknader. En utveckling som Askås alltså varit en del av.
– Jag hade ju varit med om Desenios tillväxt. Och att Askås system gjorde det möjligt att snabbt komma ut på flera marknader och växa på det sättet.