Krånglig utcheckning i nätbutiker gör att svenska e-handlare förlorar pengar
Hem BETALLÖSNINGAR Krånglig utcheckning i nätbutiker visas att svenska e-handlare förlorar pengar

Krånglig utcheckning i nätbutiker visas att svenska e-handlare förlorar pengar

Publicerat av: Redaktionen

En ny studie från betalningsplattformen Stripe visar att många av världens mest besökta e-handelswebbplatser har krångliga utcheckningsprocesser.

Något som gör kunder frustrerade och kostar företagen intäkter.

  • Nittiofem procent av de ledande e-handelssidorna gör fem eller fler grundläggande fel i sina utcheckningar.
  • Den genomsnittliga utcheckningsproceduren tar mer än tre minuter. Samtidigt säger 60 procent av kunderna att de lämnar butiken om utcheckningen tar längre tid än två minuter.
  • 80 procent av onlineshopparna överger ett köp om deras föredragna betalningsmetod inte erbjuds.

Stripe granskade 1 600 ledande e-handelssajter och ställde frågor till 1 600 konsumenter om deras shoppingpreferenser på nätet. Rapporten, “The state of checkouts in 2022”, visar hur man genom att eliminera grundläggande fel kan göra det möjligt för företag att tjäna mer pengar med mindre ansträngning.

Svenska webbplatser har snabbast utcheckning

Konsumenter förväntar sig att utcheckningen ska vara snabb – och de lämnar butiken när den inte är det. 60 procent säger att de skulle avbryta ett köp om kassan tog två minuter, men den genomsnittliga kassan tar mer än tre minuter.

Den genomsnittliga längden på utcheckningsprocessen, från varukorg till betalning, varierar mellan de länder som ingår i undersökningen (i genomsnitt 3,3 minuter). Sverige har den snabbaste utcheckningsprocessen bland de undersökta europeiska länderna (2,7 minuter), medan det i genomsnitt tar 3,9 minuter att checka ut på en nederländsk webbplats.

Krånglig utcheckning i nätbutiker gör att svenska e-handlare förlorar pengar– Krångliga utcheckningsprocedurer är internets motsvarighet till att öppna en butik men inte bemanna kassan. Vi har haft tre decennier av e-handel och det är fortfarande för svårt att handla på nätet. Köparna måste manuellt skriva in långa kortnummer, skicka in betalningsformulär med uppenbara fel och ledande webbplatser erbjuder inte de betalningsmetoder som kunderna faktiskt vill använda, säger Margreet Brenkman, chef för Norra Europa på Stripe.

Betalningsmetoder spelar roll

I genomsnitt erbjuder europeiska webbplatser sina kunder fem betalningsmetoder (inklusive de internationella kortsystemen). Det finns få skillnader mellan länderna. De mest populära betalningsmetoderna, förutom de internationella kortsystemen, är PayPal (71 %), Cartes Bancaires (31 %) och svenska Klarna (29 %).

Rapporten visar att även om de flesta webbplatser erbjuder flera betalningsalternativ är det ofta fel betalningsalternativ. 86 procent av de europeiska kunderna överger ofta sin varukorg om det betalningsalternativ som de föredrar inte erbjuds.

Gästkonto

Endast en tredjedel av webbplatserna (36 %) tillåter kunder i Europa att spara betalningsmetoden för framtida betalningar på kassasidan, vilket är ett bra verktyg för att underlätta snabbare framtida köp. E-handlare i Nederländerna (23 %), Tyskland (31 %), Sverige och Storbritannien (32 %) är särskilt ovilliga att erbjuda denna typ av alternativ, medan 52 % av de franska webbplatserna erbjuder det. Jämfört med förra året (27 %) har dock fler webbplatser börjat införa denna funktion.

På 62 procent av webbplatserna kunde kunderna checka ut utan att behöva skapa ett konto. Även om en betydande andel webbplatser fortfarande inte erbjuder gästutcheckning är detta en förbättring jämfört med förra årets siffra på 59 procent. Endast 39 procent av de franska webbplatserna erbjuder denna möjlighet, medan man i Sverige hittar den på 79 procent av de undersökta webbplatserna.

Relaterade Artiklar