Idag meddelar gamingplattformen Lurkit, att de stängt en rund om 5,6 miljoner kronor där bland annat Almi Invest och Karl Magnus Troedsson, tidigare vd på DICE, investerat.
Företaget, vars plattform aggregerar dataspelsinnehåll samt utvecklar intuitiva SaaS-lösningar för gaminginfluencers och gamingföretag, ska nu satsa på att utveckla plattformen ytterligare och investera i marknadsföring.
“Vi är otroligt stolta att Almi Invest och Karl Magnus Troedsson tror på vår vision om en plattform som samlar industrin och tillhandahåller smarta verktyg för såväl gaminginfluencers som gamingaktörerna”, säger Sam Niskanen, vd och en av två grundare av Lurkit. “Nu ligger fokus på att utveckla våra tjänster tillsammans med våra användare samtidigt som vi redan nu förbereder oss för att ta in en större runda under första halvan 2021”.
”Lurkit möjliggör direkta samarbeten mellan de som vill nå ut med sina spel, och de influencers som kan skapa trovärdigt innehåll till passande målgrupper. Inga mellanhänder behövs längre och det blir en markant förenkling av denna typ av marknadsföring för både spelutvecklare och spelförläggare”, säger Karl Magnus Troedsson, f.d. VD på DICE.
I samband med kapitalanskaffningen lanserar Lurkit en kraftfull influencersplattform som, automatiserat och smidigt, kopplar ihop marknadsförare med Lurkits anslutna gaminginfluencers. Idag är det redan drygt 25 000 influencers som använder sig av Lurkits verktyg för att samla sina kanaler, få statistik och driva engagemang via en så kallad “Creator page”. Nu kommer det alltså också bli möjligt för företagen och influencers att driva kampanjer tillsammans via plattformen.
“Inom gaming har Influencermarketing blivit den största marknadsföringskanalen för utgivare och spelutvecklare, men det har inte funnits ett smidigt sätt att mötas utan att ta omvägen via agenturer. Via vår influencerplattform kan vi nu automatiserat koppla ihop företagen med våra tusentals anslutna gaminginfluencers”, förklarar Sam Niskanen, vd för Lurkit.
Den globala dataspelsmarknaden för gamers, e-sport och gaminginfluencers är enorm. Idag beräknas det finnas cirka 2,7 miljarder gamers i världen och antalet människor som tittar när andra spelar har fullkomligt exploderat. Nu konsumerar närmare 950 miljoner människor gaminginnehåll via livestreams och video. Idag finns det över 11 miljoner gaminginfluencers som skapar innehåll och totalt så omsatte nischen över 6 miljarder US-dollar under 2019.
Idag samarbetar Lurkit med gamingaktörer, såsom Nordiska games (Egmont), Reto Moto, Raw Fury och Weplay, som använder sig av Lurkits plattform för att få tillgång till data samt nå relevanta influencers och deras följare.
“Lurkit visar på stor potential där teamet är dedikerade att bygga en distruptiv produkt för gamingmarknaden. Vi är glada att jobba tillsammans med Lurkit för att realisera deras vision, samtidigt som vi får tillgång till nya viktiga insikter om våra influencerkampanjer”, kommenterar Jónas Antonsson, vd på Raw Fury.