Fördelarna för företagen som upptäckte esport tidigt

Esport är inte längre ett okänt begrepp. Alla har hört talas om det, även om de ännu inte har sett en match eller testat att spela själva.

Fördelarna för företagen som upptäckte esport tidigt 1De flesta kan nämna en eller flera sponsorer som är förknippade med esport. Det går nämligen inte att undgå alla logotyper som visas i samband med att olika turneringar marknadsförs på tv eller på nätet.

De företag som var tidiga med att sponsra den nya sporten och underhållningen har gått med vinst. Deras varumärken har blivit synonyma med esport och det är få som skulle kunna tänka sig att spela på en enhet utan Intels i-processorer, eller utan att en energidryck från Red Bull står på skrivbordet. Trots att de var tidiga med att upptäcka esporten är de inte självklara sponsorer. Andra företag har börjat att få upp ögonen för den växande miljardindustrin och det rör sig om stora summor som företagen investerar.

Dryckesföretagens marknadsstrategier

Bland de allra första esportsponsorerna hittas företag som redan var kända bland datorspelare. Energidryckstillverkare som Monster och Red Bull har gått in som sponsorer av både turneringar och lag. För att bli en bra esportare krävs långa sessioner framför datorn och energidryckerna har marknadsfört sig som ett sätt att behålla och boosta energinivån. Red Bull började sitt sponsorskap med att sponsra turneringar i StarCraft 2 och gick sedan över till Dota2. De tävlar med ett eget lag inom eRacing, som heter Red Bull, och de sponsrar flera individuella esportare. Den mest kända profilen är den amerikanska streamaren Tyler ”Ninja” Blevins. I år sponsrade företaget öppnandet av ett helt nytt gamingcenter i Stockholm. Red Bull Gaming Sphere är tänkt att vara ett centrum för spel och esportturneringar.

För Red Bull är sponsorskapet en form av marknadsföring. De lägger mindre pengar på traditionell marknadsföring, vilket innebär reklamkampanjer som sänds via teve och radio, och mer på sina sponsorskap. Enligt statistik från företaget lägger de 30–40 procent av sin årliga omsättning på sina sponsorskap och det har hittills varit ett vinnande koncept. Företaget ökade sin omsättning med 9,5 procent 2019 och omsättningen uppgick till över 6 miljarder euro.

Fördelarna för företagen som upptäckte esport tidigt 2Läskedrycksföretaget Coca Cola är heller inte främmande i sponsorsammanhang. De har varit huvudsponsor för bland annat OS, UEFA och FIFA i många år. Coca Cola Sverige är även huvudsponsor för Melodifestivalen sedan 2016. På esportscenen har de sponsrat League of Legends World Championship sedan 2014 och de har valt att marknadsföra olika drycker under olika säsonger. I år upprättade de ytterligare två nya esportsponsoravtal. De kommer bland annat att sponsra laget Pittsburgh Knights, som ska marknadsföra den nya drycken Coke Energy. De har också gått in som sponsor för nya eNASCAR Series, vilket är esportversionen av den amerikanska motorsportligan. Likt Red Bull använder Coca Cola sitt sponsorskap i marknadsföringssyfte. De är samtidigt noggranna med vilka turneringar och sporthändelser de sponsrar eftersom de vill behålla sin image som ett företag som står för gemenskap och kamratskap.

Spelbolagen kunde satsa tidigt

I takt med att antalet tittare ökade insåg spelbolagen vilka möjligheter som fanns med esport. Sportbetting har vuxit under 2000-talet och det är numer möjligt för spelare att spela på olika sporter och olika ligor, oavsett hur stor följarkretsen är. Spelbolagen har kunnat satsa på att erbjuda spel på mer obskyra sporter för att se hur många spelare som är intresserade. Det kom därmed inte som en överraskning när spelbolag som 888 Sport tidigt började erbjuda esport betting. Från att enbart ha satsat på de större turneringarna som Worlds och The International erbjuder de betting på ligamatcher i spel som Tom Clancy’s Rainbow Six Seige och på CS:GO-ligorna ESL Pro League och Flashpoint.

Från att esport först testades i bettingsammanhang har det vuxit sig till en av de större kategorierna. Det har även vuxit som sport, och i dagsläget är det fler som spelar datorspel än vad det är som spelar golf. I takt med att prissummorna för turneringarna ökar tros esport snart att kunna nå samma storleksnivå som fotboll och ishockey.

Teknikföretag blev naturliga sponsorer

Fördelarna för företagen som upptäckte esport tidigt 3Det är inte bara bettingbolag och stora varumärken som vill synas i samband med esport. De allra första sponsorerna kom från företagen som tillverkade spelutrustning. Det amerikanska företaget Intel, som framför allt är kända för att tillverka processorer till datorer och surfplattor, är en av sportens största sponsorer. De har sponsrat turneringen Intel Extreme Masters sedan 2006. Från början ingick endast Counter Strike och Warcraft III men under de tretton säsonger som turneringen har körts har antalet spel ökat. Genom sitt sponsorskap har Intel behållit sin position som världsledande varumärke inom både IT och spel. I slutet av 2018 förlängde Intel sitt partnerskap med ESL, vilket är organisationen som ansvarar för bland annat Intel Extreme Masters. Intel kommer att gå in med 100 miljoner dollar fram till 2021 och de kommer att förse turneringarna med datorer med “high power”-processorer och teknologi som är anpassad för det kommande 5G-nätet.

Ett annat företag som började sponsra esport tidigt är schweiziska Logitech. 2014 började de att sponsra olika esportlag med utrustning som tangentbord, möss och headsets. Under 2020 har företaget, vars spelavdelning kallas Logitech G, gått in som sponsor för det australiska laget ORDER som tävlar i Overwatch och League of Legends. De har förlängt sitt sponsoravtal med den brittiska biltillverkaren McLaren. Biltillverkaren har ett stort esportinitiativ och är med och tävlar i F1 Esport Series. Logitech kommer att sponsra McLaren med utrustning, såsom rattkontroller och headset.

Intel och Logitech är inte de enda sponsorerna vars produkter används inom esport. Microsoft, Nintendo, Sony och HyperX är också stora varumärken. Nyligen gick Google in som sponsor av Activision Blizzard. Avtalet innebär att speldistributören kommer att sända alla matcher i Call of Duty League, Overwatch League och Hearthstone på YouTube. Google Cloud kommer även att användas i utvecklarens infrastruktur.

Enligt Newzoo kommer esporten att ha 550 miljoner följare 2021. För sponsorerna innebär är det en enorm grupp med potentiella kunder. För drygt fem år sedan ansågs esportens tillväxtprognos vara överdriven. Nu när både omsättningen och antalet tittare årligen ökar, har andra företag börjat att inse potentialen. Biltillverkare som Mercedes och Porsche har gått in som lagsponsorer och Louis Vuitton har tillverkat officiella turneringströjor. Det är ingen som vill missa chansen att synas på vad som håller på att bli sport- och nöjesindustrins största marknad.