Elgiganten slår nya rekord, har en stark tillväxt och ökar marknadsandelen

Elgiganten summerar ett halvår med nya rekord, stark tillväxt och ökad marknadsandel.

Elgiganten slår nya rekord, har en stark tillväxt och ökar marknadsandelen 1
Niclas Eriksson, vd på Elgiganten

Under 2020 har tekniken blivit allt viktigare i svenskarnas liv. Elgiganten har gjort en rad insatser för att hjälpa till att ställa om efter nya behov under pandemin. Nu när halvårsresultatet släpps för det senaste räkenskapshalvåret står det klart att Elgiganten ökade sina samlade säljintäkter med hela 22 procent. Dessutom avslutas året med utmärkelser som ”Årets Arbetsgivare”.

Elgiganten, och koncernen Elkjøp Nordic, har haft en stark första halva av räkenskapsåret 2020–2021, med tvåsiffrig tillväxt på samtliga marknader. Tillväxten har stärkts ytterligare under perioden 1 november-12 december, då Elgiganten växte hela 37 procent.

Tekniken viktig under pandemin

I tider med social distansering har tekniken kommit att spela en viktig roll. Enligt en undersökning* genomförd av YouGov på uppdrag av Elgiganten är det exempelvis 30 procent av svenskarna som uppger att de har arbetat hemifrån i mycket högre utsträckning sedan pandemins utbrott, vilket ställt höga krav på välfungerade teknik. När fler arbetar hemma och går i skola på distans har det också blivit viktigt att hemmet, med allt ifrån vitvaror till hemelektronik och uppkoppling, fungerar som det ska. När färre har kunnat träffas fysiskt har tekniken också varit en förutsättning för social samvaro.

Det senaste halvåret har Elgiganten gjort en snabb omställning för att möta nya behov från konsumenter. Utöver att e-handeln har ökat rekordartat, så har också nya tjänster som Drive-In och Video Live Shopping lanserats och tagits emot i rekordfart. Idag består 20% av alla Boka & Hämta-ordrar av Drive-In och dagligen tar de emot cirka 200 Live-Video samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans.

–Det har varit ett annorlunda år, där våra kunder, företag och samhället i stort har varit extra beroende av välfungerande teknologi. Samtidigt som hela hemelektronikmarknaden har ökat ser vi att vi tar marknadsandelar. Jag är otroligt stolt över våra 3500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i den tiden vi befinner oss i nu. i Vi har också sett en ökning bland våra nya, innovativa tjänster som har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Verksamhetshalvåret i korthet:

  • Verksamhetshalvåret sträcker sig från maj till oktober 2020
  • Resultatet för halvåret var 7,7 miljarder SEK, en ökning med 22 procent jämfört med samma period ifjol
  • Under perioden 1 november till 12 december var tillväxten 37 procent mot samma period ifjol
  • E-handel ökar kraftigt med 66% under halvåret
  • Ökning i både B2B och B2C försäljningen
  • I oktober lanserade Elgiganten ett stort initiativ för att dubbla återvinningen av mobiltelefoner i Sverige
  • Elgiganten utsågs till ”Årets Arbetsgivare” under årets Retail Awards.