Digitalt utanförskap bland skolbarn ökar kraftigt under pandemin
Hem UNDERSÖKNING Digitalt utanförskap bland skolbarn ökar kraftigt under pandemin

Digitalt utanförskap bland skolbarn ökar kraftigt under pandemin

Publicerat av: Redaktionen

Nästan var fjärde förälder uppger att deras barn inte haft tillgång till den teknik som behövts för att kunna sköta skolarbetet på distans, det senaste året.

Det visar en undersökning som YouGov tagit fram på uppdrag av Elgiganten och som analyserats tillsammans med Stiftelsen Läxhjälpen.

Den ökade distansundervisningen har blottat att det finns en teknisk ojämlikhet i Sverige, och enligt undersökningen tycker många att barnens skolmiljö försämrats under det senaste året.

Av undersökningen framgår också att de flesta tycker att skolbarns tillgång till rätt teknik är en jämlikhetsfråga, men att många barn trots detta saknar tekniken som behövs för att göra skoluppgifter på distans. Dessutom visar undersökningen att bara hälften av föräldrarna har råd att köpa den teknik som deras barn kan behöva för att klara skolan, utan att behöva välja bort något annat.

– Vi förstår vikten av att hänga med i digitaliseringen och vill göra vårt yttersta för att dra vårt strå till stacken, för att så många som möjligt ska ha rätt teknisk utrustning och kunskap, säger Niclas Eriksson, vd Elgiganten.

Sedan årsskiftet är Elgiganten huvudpartner till Stiftelsen Läxhjälpen, som stöttar elever i över sextio skolor runtom i landet att klara grundskolan och få gymnasiebehörighet. Elgiganten stöttar Läxhjälpen monetärt, men också med support och produkter. Framför allt bistår Elgiganten Läxhjälpens digitala program.

– Vi märker att ännu fler elever haft svårt i skolan under pandemiåret och nu när det digitala utanförskapet blottats ännu tydligare än förut är vi extra glada för vårt samarbete med Elgiganten. Deras ekonomiska stöd och tekniska kompetens är väldigt värdefull för Läxhjälpen och inte minst för eleverna, säger Henrik Szabo, generalsekreterare på Läxhjälpen.

Sedan 2008 har YouGov, på uppdrag av Elgiganten, undersökt det digitala utanförskapet i Sverige. I år har en del av frågorna handlat om digitalt utanförskap kopplat till distansundervisning. Undersökningen i sin helhet kommer att presenteras efter sommaren. Nedan finns mer information om undersökningen och frågorna som ställdes om distansundervisning:

1016 personer deltog i undersökningen som genomfördes 29/4 – 5/5 2021. Här presenteras resultatet av några av frågorna:

17 procent av alla föräldrar tycker att distansundervisningen det senaste året har fungerat dåligt eller mycket dåligt.

61 procent tycker att rätt teknik spelar stor roll för att deras barn ska kunna genomföra sitt skolarbete.

34 procent av de tillfrågade föräldrarna instämmer helt eller delvis i påståendet att pandemin har förändrat sina barns förutsättningar att studera och göra läxor till det sämre.

44 procent instämmer helt eller delvis i att barnens studiemiljö blivit sämre under pandemin.

59 procent instämmer helt eller delvis i påståendet ”att ha tillgång till rätt teknik är en jämlikhetsfråga när det gäller skolan”.

23 procent säger att de saknar viss eller all form av teknik för att kunna genomföra allt skolarbete på ett tillfredställande sätt.

Bara 56 procent av de tillfrågade föräldrarna uppger att de kan köpa teknik till sina barn om de skulle sakna det, utan att behöva välja bort något annat.

Relaterade Artiklar