Allt fler handlar på Rusta, Ullared eller Normal
Hem UNDERSÖKNING Allt fler handlar på Rusta, Ullared eller Normal

Allt fler handlar på Rusta, Ullared eller Normal

Publicerat av: Redaktionen

Fortsatt prisfokus gör att butikskedjor på  “gråa marknaden” nu på allvar utmanar de traditionella dagligvarubutikerna genom sin parallellimport av varumärken.

49 procent av svenskarna har handlat i butiker på den så kallade “gråa marknaden” någon gång under fjolåret – och marknaden växer.

Antalet besök från kunderna har ökat från sju till åtta gånger årligen under de senaste fyra åren.

Det är framförallt artiklar inom djur- och hemvård och personlig hygien som kunderna köper.

Allt fler handlar på Rusta, Ullared eller NormalDagligvaruförsäljning av varumärken vid sidan av de traditionella kanalerna ökar. Onlineaffärer, stormarknader och även mindre dagligvarubutiker tappar nu kunder till affärskoncept som ÖoB, Dollarstore, Normal och Gekås Ullared. Sammanlagt har det som kallas den grå marknaden 1,8 procent av den totala omsättningen inom svensk dagligvaruhandel. Det kan tyckas lite men besöksfrekvensen går upp både i Sverige och Danmark, här från sju till åtta gånger per år och från fyra till sex gånger på andra sidan sundet.

– Dessa affärer gör något som kunderna tydligen gillar. Eftersom kunderna besöker dem allt oftare så är det en butikskategori som växer och deras konkurrenter behöver därför ta dem på allvar, säger Elin Scotford, affärsutvecklingsansvarig på Consumer Panel Services GfK.

Den gråa marknaden står idag för 11 procent av den sammanlagda försäljningen av djur- och hemvård och personlig hygien och fyra respektive två procent inom godis och läsk. Den typiska svenska kunden är mellan 30 och 44 år, har familj och engagerar sig inte särskilt mycket i miljöfrågor kopplade till sina inköp.

– Våra undersökningar kring konsumenternas ekonomiska förväntningar visar fortsatt låga, om än stigande, siffror för Sverige. Jag tror att vissa affärskoncept inom FMCG-segementet har glömt bort denna kundgrupp som verkar lockas av att köpa storpack av varor som håller länge till ett lågt pris, säger Elin Scotford.

Relaterade Artiklar