E-handeln och livsstil fortsätter att växa och står nu för störst andel av omsättningen
Hem E-HANDEL E-handeln och livsstil fortsätter att växa och står nu för störst andel av omsättningen

E-handeln och livsstil fortsätter att växa och står nu för störst andel av omsättningen

Publicerat av: Redaktionen

VD-kommentar för Q3 2024 (se rapport i bilaga):

Under det tredje kvartalet fortsatte vår satsning på e-handeln med livsstilstester att ge utväxling.

Både juli och augusti var rekordmånader med en omsättning på 1,4 miljoner kr i respektive månad. För hela kvartalet uppgick omsättningen i ehandeln till ca 4 miljoner kronor och stod för 42% av den totala omsättningen. E-handeln gick därmed om våra andra kundsegment. Det är fortsatt vårt DNA test BODY som står för en majoritet av försäljningen.

Under kvartalet har vi även testat att marknadsföra vårt erbjudande via ehandel i Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. Detta har resulterat i över 1000 sålda tester och lika många nya kunder. Detta visar att vårt erbjudande har en stark dragningskraft även utanför Sveriges gränser. Vi kommer under kommande kvartal att utvärdera vilken eller vilka marknader vi väljer att fortsätta satsa på under 2025.

E-handeln och livsstil fortsätter att växa och står nu för störst andel av omsättningenParallellt med att vi testar vår e-handel i nya marknader, har vi även påbörjat ett arbete med att etablera oss via nya distributörer för att bygga en starkare position. Detta kommer att inkludera både apotek och andra återförsäljare som erbjuder produkter eller tjänster inom wellness.

Vi har även börjat erbjuda tränings- och kostrådgivning som en uppföljning till våra tester. Detta sköts genom tredjepart och där vi får kommission på varje försäljning. Detta är en del av vår nya strategi att kunna erbjuda våra kunder en helhetslösning och inte bara ett testsvar. Under kvartalet har vi även initierat dialog med relevanta spelare inom kosttillskott för att skräddarsy urval av kosttillskott till våra kunders unika provsvar.

Våra samarbeten med apotek fortsätter också att visa på en positiv utveckling. Jämfört med föregående kvartal ökade vi med 19%. Framför allt såg vi en mycket stark månad i augusti där omsättningen uppgick till ca 1,4 milj kr till följd av att många apotek fyllde på sina lager inför hösten. Vi har även initierat nya dialoger med flertalet apotek i Danmark för att kunna utöka den marknaden.

Det är tydligt att Dynamic Code har börjat etablera sig som en stark spelare inom wellness till följd av den satsning vi har gjort inom ehandel. Det finns en tydlig målgrupp med ett starkt intresse för hälsa och välmående som går väl i linje med vårt erbjudande.

Emilie Erhardt Winiarski, VD

Relaterade Artiklar