BizLab hjälper detaljhandeln att bli mer mätbar genom AI
Hem DETALJHANDEL BizLab hjälper detaljhandeln att bli mer mätbar genom AI

BizLab hjälper detaljhandeln att bli mer mätbar genom AI

Publicerat av: Redaktionen

Det svenska techbolaget BizLab lanserar nu fullskaligt sin AI-applikation som skall hjälpa detaljhandeln att kunna skapa mer värdeskapande information i sin kommunikation till konsumenterna.

Att kort sagt ha bättre data om sina kunder.

Grundaren Magnus Hansson har tillsammans med teknikansvarig Alf Perssons utvecklingsteam på över 10 personer arbetat i snart två år med att utveckla en AI-lösning för butiker och köpcentra som vill ha mer korrekt information om sina kunder och som dessutom kan styra budskapen på digitala skärmar beroende på vem som tittar.

BizLab hjälper detaljhandeln att bli mer mätbar genom AI

BizLabs vd och grundare Magnus Hansson. Foto Pelle T Nilsson

BizLab FLOW hjälper butiker att skapa bättre lönsamhet i satsningen på Retail Media

Retail Media är idag viktigare än någonsin för fysisk detaljhandel då som bekant ca 80% av alla köpbeslut fattas i butik. Tack vare teknologin från BizLab FLOW kan fysisk detaljhandel nu erbjuda en helt annan mätbarhet på vilka och hur många som faktiskt ser budskapen på butikernas digitala skärmar. Man kan bli mer mätbar på ett nytt sätt. “Det ger stora fördelar både för annonsörerna och butikerna som nu kan analysera effekterna av att annonsera i butik på ett helt nytt sätt än tidigare” säger Magnus Hansson, grundare och majoritetsägare av BizLab.

“Alla vill ha bättre koll på sina kunder” fortsätter Magnus som säger att intresset för tekniken är mycket stor. “Vi har jobbat med ett antal pilotprojekt med mycket lovande resultat” berättar Magnus. “Detaljhandeln tittar mycket på t ex Wallmart som ökat sin lönsamhet mycket tack vare att se varuhusen som en mediakanal i sig. Här kommer Nordisk Detaljhandel att växla upp snabbt och då behöver man flera lösningar för att kunna mäta vilken effekt dom digitala kanalerna i butik verkligen har. Här finns mediapengar att hämta från traditonella medier för detaljhandeln. Och i tider när många brottas med sämre lönsamhet blir butiken som en mediakanal ännu vikigare” avslutar Magnus Hansson.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar