Kina ritar om handelskartan: En utmaning för svenska företag
Hem E-HANDEL Kina ritar om handelskartan: En utmaning för svenska företag

Kina ritar om handelskartan: En utmaning för svenska företag

Publicerat av: Redaktionen

Enligt en färsk rapport från Salesforce, baserad på försäljningsdata från 1,5 miljarder konsumenter, förväntas kinesiska e-handelsplattformar stå för 160 miljarder dollar i global marknadsandel utanför Kina under Black Week och den kommande julhandeln.

 – Aktörer som Shein och Temu kan ta så mycket som 21 procent av den globala handeln under denna period, säger Martin Lindahl, Regional Vice President på Salesforce.

 I en perfekt storm av inflation, ekonomisk osäkerhet och ett ökat fokus på sparande, vänder sig allt fler priskänsliga konsumenter till kinesiska shoppingappar.

Det har gått knappt ett år sedan fast fashion-jätten Temu kom till Sverige och har snabbt blivit en favorit bland svenska konsumenter. I januari blev appen den mest nedladdade i landet. Statistik från Svensk Handel visar att sju av tio svenska konsumenter någon gång har klickat hem produkter från Temu eller Shein.

 En global trend

 Trenden är även tydlig globalt, där kinesiska e-handlare vinner alltmer mark i Europa och USA. Enligt Salesforce rapport Holiday Prediction har två tredjedelar av konsumenterna i väst gjort minst ett köp på Aliexpress, Shein, Temu eller via TikTok de senaste sex månaderna.

Kina ritar om handelskartan: En utmaning för svenska företag

Martin Lindahl, Regional Vice President på Salesforce

I undersökningen uppger två av tre av de tillfrågade att priset avgör var de handlar, medan en tredjedel prioriterar kvalitet.

Martin Lindahl, som arbetar på Salesforce och möter många svenska företag, menar att förändringen i konsumentbeteendet gynnar de kinesiska aktörerna.

– Vi ser en klar förskjutning där konsumenter allt oftare väljer bort kvalitet till förmån för lägre priser. Detta skifte ger kinesiska e-handelsplattformar möjligheten att ta en allt större marknadsandel, säger Martin Lindahl.

Mycket står på spel för svensk handel när Black Week och julhandeln drar i gång i höst. Enligt undersökningen från Salesforce planerar 63 procent av konsumenterna globalt att handla från kinesiska plattformar under denna kritiska handelsperiod.

– Vi uppskattar att aktörer som Shein och Temu kan ta så mycket som 21 procent av den globala handeln. Det faktum att Amazon nyligen lanserade en ny lågprisstrategi visar att Temu och Shein snabbt äter upp deras marknadsandelar.

Millennials är särskilt aktiva på plattformar som Shein och Temu. Två av tre planerar att köpa julklappar via kinesiska shoppingappar i år. Andelen är ännu högre bland barnfamiljer, visar statistik från Holiday Predictions.

Åtgärder mot kinesiska plattformar

 I takt med att de kinesiska plattformarna växer har länder runt om i världen börjat vidta åtgärder. EU planerar att införa tullavgifter på billiga varor som importeras från utanför unionen, i ett försök att bromsa inflödet av lågprisprodukter från kinesiska e-handelsplattformar.

I Sverige har intresseorganisationen Svensk Handel debatterat för skärpt lagstiftning och ökad tillsyn av försäljningsmetoder hos kinesiska plattformar.

Möjligheter för svenska företag

Martin Lindahl anser att svenska företag själva kan göra mycket för att behålla sina kunder och framhåller lojalitetsprogram och poängsystem som viktiga verktyg.

–Det gäller att upprätthålla starka kundrelationer för att säkerställa återkommande köp. Ta vara på kunddata, som köpprofiler och preferenser, för att förbättra kundservicen. Personlig service är nyckeln, säger Lindahl.

Han påpekar också att artificiell intelligens spelar en större roll i människors shoppingvanor.

– Vi förväntar oss att AI-baserade sökningar kommer att öka försäljningen avsevärt jämfört med traditionella sökmetoder, säger han.

Om Holiday Predictions:

 Salesforce har analyserat data från över 1,5 miljarder shoppare i 64 länder med fokus på tolv nyckelmarknader där Norden ingår. Man har granskat datapunkter som transaktioner, returer och försändelser över de senaste nio kvartalen för att identifiera aktuella trender och utvecklingen inom e-handeln.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar