Inför årets största shoppingdag Black Friday och den stundande julhandeln står svenska e-handelsföretag inför en intensiv försäljningsperiod.
Konkurrensen är stenhård, och för att lyckas behöver e-handelsaktörer idag arbeta datadrivet.
Och det är mycket som står på spel. Enligt Postnords e-barometer 2023 beräknades det att 34 procent av försäljningen i samband med Black Week var varor som köptes i syfte att ge bort som julklappar. Genom att använda besöksdata kan företagen optimera köpupplevelsen och anpassa plattformens design för att möta kundernas behov, vilket kan vara avgörande för att få kunden att stanna kvar och göra ett köp.
Piotr Korzeniowski, VD på analytics-leverantören Piwik PRO, menar att datadrivna beslut blir extra viktiga inför Black Friday och julhandeln.
– Under den här tiden på året är det viktigt att förstå hur kunderna rör sig på plattformen. Genom att analysera beteendemönster kan e-handelsföretag optimera både utbud och design för att minska friktionen i köpresan, säger han.
Fördelarna med datadriven anpassning
Analytics spelar en nyckelroll i att skapa en sömlös och relevant kundupplevelse under de mest hektiska försäljningsperioderna. Genom att analysera data kan företag identifiera vanliga avhoppspunkter och skapa en mer användarvänlig webbplats, vilket leder till högre konvertering. Dessutom ger analys av tidigare köpmönster möjlighet att rikta kampanjer och erbjudanden mer effektivt.
– Svenska e-handelsföretag som använder den avancerande analytics vi erbjuder kan snabbt anpassa sin strategi och sina resurser till de aktuella behoven. Med analytics- plattformar likt våran, som erbjuder ytterligare verktyg såsom kunddataplatform, kan företagen förstå vad kunderna verkligen vill ha och tillämpa dessa insikter direkt. Inför Black Friday och julhandeln kan det vara skillnaden mellan att få till försäljningen eller förlora kunden till en konkurrent, säger Korzeniowski.
Stärker relationen med kunderna
Förutom att öka försäljningen ger datadriven anpassning möjlighet att stärka relationen med kunderna och förtjäna deras förtroende. Med personaliserade produktrekommendationer och skräddarsydda kampanjer ökar kundlojaliteten. När kunder upplever att plattformen förstår och möter deras behov, ökar även sannolikheten för ett köp. Det är särskilt viktigt när marknaden översköljs av billiga varor från kinesiska e-handelsplattformar som Temu och Shein.
Vägen framåt för svenska e-handlare
Inför Black Friday och julhandeln bör svenska e-handelsföretag prioritera sin dataanvändning för att skapa en optimerad köpupplevelse. Att samla in data räcker inte – det är sättet man använder den på som avgör. Med en analytics-plattform får företag en helhetsbild av kundbeteendet och kan anpassa strategier efter trenderna.
– Vi ser gång på gång att de företag som investerar i analytics och som utnyttjar sin data fullt ut blir de som är bäst positionerade för framgång, inte bara inför julhandeln, utan året runt, avslutar Piotr Korzeniowski, VD på analytics-leverantören Piwik PRO.
Piwik PRO
Piwik PRO tillverkar kraftfull, integritetskompatibel analysmjukvara och erbjuder högkvalitativ support, så att kunder kan få ut det mesta av sin data. Piwik PRO Analytics Suite tillhandahåller flexibel datainsamling, rapporter, samtyckeshantering, tagghantering och en kunddataplattform. Analysproffs från ledande organisationer, så som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), Nederländernas regering, Crédit Agricole och Greiner, optimerar kund- och användarresor med Piwik PRO.