Digitala assistenter, skräddarsydda rekommendationer och innehållsgenerering ses som de främsta användningsområdena
Utmaningar uppstår kring brist på talanger, avkastning på investeringar och datasäkerhet
Generativ artificiell intelligens (Generative AI) är fortfarande ett centralt fokus för resebranschen fram till 2025 – men utmaningar dyker upp när den inledande optimismen börjar försvinna
Det framgår av en ny rapport som Amadeus just släppt – “Navigating the Future: How Generative Artificial Intelligence is transforming the travel industry” – där experter på området från hela reseekosystemet har tillfrågats.
Generativ AI har högsta prioritet med budget och resurser på agendan
Bland de över 300 branschledare som tillfrågades angav 46% generativ AI som en “högsta prioritet” för det kommande året – före någon annan teknik. Denna siffra steg till 61% i Asien och Stillahavsområdet, vilket tyder på att regionen kan vara redo att ta ledningen inom denna omvälvande teknik.
Andra tekniker som angavs som högsta prioritet för 2025 var datahantering (38%), molnarkitektur (36%), IT-infrastruktur för icke-generativ AI (34%) och biometrisk teknik (23%).
Globalt sett anser över hälften av ledarna inom resebranschen (51%) att Generative AI redan har en “betydande närvaro” i resebranschen i deras land. Ytterligare 36% förväntar sig att denna närvaro kommer att växa fram under nästa år, medan 11% förväntar sig att processen kommer att ta ett till två år. Bara 2 % av ledarna inom reseteknik tror att det kommer att ta tre år eller mer innan generativ AI har en betydande närvaro i resebranschen där de befinner sig.
Idag säger 41% av reseföretagen att deras organisation har budget och resurser för att implementera Generative AI, medan 87% är öppna för att arbeta med en tredjepartsleverantör för att utveckla applikationer som drivs av Generative AI.
Data, talang och kostnader ses som utmaningar vid införandet av generativ AI
Även om stödet för lanseringen av generativ AI inom resebranschen är oförminskat, visar rapporten att flera utmaningar håller på att växa fram.
På frågan om vad, om något, som bromsade utrullningen av tekniken svarade industriledarna:
- Datasäkerhet – 35%.
- Brist på expertis och utbildning inom generativ AI – 34%.
- Datakvalitet och otillräcklig teknisk infrastruktur – 33%.
- Oro för ROI, avsaknad av användningsområden eller svårigheter att uppskatta värdet – 30%.
- Svårigheter att få kontakt med partners eller leverantörer – 29%.
Idag kämpar specialister på generativ AI med att rekrytera experter och utbilda befintliga medarbetare för att överbrygga kompetensgapet, samtidigt som de arbetar för att säkra data och övertyga högre chefer om värdet av investeringar i generativ AI.
Hur används generativ AI?
Experimenten med generativ AI fortsätter, men flera användningsområden har dykt upp inom resebranschen.
I topp ligger digital hjälp till resenärer vid bokning (53%), följt av rekommendationer om aktiviteter eller platser (48%), innehållsgenerering (47%), hjälp till personal att ge bättre service till kunder (45%) samt insamling och sammanställning av feedback efter resan (45%).
Hur ser en framgångsrik tillämpning av generativ AI ut?
Respondenterna i “Navigating the Future” efterlyste, i rangordnad ordning, avkastning på investeringar, kundnöjdhet, effektivitets- och produktivitetsförbättringar, prestationsmått (noggrannhet, precision och relevans) och ökningar av viktiga prestationsindikatorer.
Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien, säger: “Ett sätt för oss att göra reseupplevelsen bättre för alla är genom att använda generativ AI. Den här tekniken har potential att förändra hur resebranschen fungerar och göra resorna enklare för människor. Det är viktigt att vi använder den på ett ansvarsfullt sätt, bland annat genom att säkerställa datasäkerhet, integritet och innehållets tillförlitlighet. Det är nu dags för generativ AI att visa sin förmåga att uppfylla de förväntningar som är förknippade med den, t.ex. att leverera tillräcklig avkastning på investeringar, samtidigt som bristen på talanger också hamnar i rampljuset“.
Du kan ladda ner hela undersökningen här.
Metodik
Amadeus gav Mercury Analytics, ett marknadsundersökningsföretag som använder sig av toppmodern teknik och AI, i uppdrag att undersöka vilken roll generativ AI spelar i resebranschen, både nu och i framtiden.
Totalt 306 seniora teknikbeslutsfattare inom resebranschen med kunskap om Generative AI tillfrågades under tredje kvartalet 2024.
De var baserade på tio marknader: Kanada, Italien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Indien, Australien, Kina, Japan och USA.