I april 2022 slog Wolt Market upp portarna till sin första butik i Sverige, i Solna.
Tre år senare har satsningen vuxit till fem butiker runtom i landet – och fler butiker är på gång. Under den här tiden har både utbudet och köpbeteendet förändrats markant. Det som började med snacks på språng har idag blivit en destination för hela veckohandlingen.
Sedan starten har Wolt Market expanderat till Årsta, Stockholm City, Örebro och Malmö – och fler butiker är på gång. Butiken i Örebro flyttade nyligen till en betydligt större lokal på Sörbyängsvägen 35, vilket möjliggör ett ännu bredare sortiment och bättre kundupplevelse.

Joachim Schwartzbach, VD för Wolt Market Sverige
Och just sortimentet är det man kanske har fokuserat mest på i utvecklingen av butikskonceptet. Initialt erbjöd man ungefär 2 000 produkter, som idag har växt till 5 500, och tillväxten är främst inom färskvaror som grönsaker och färskt kött, där också efterfrågan har blivit betydligt större. I takt med detta har kundernas mognad också ökat. Där chips och läsk tidigare dominerade leveranserna, är det idag allt från mejeri och färskvaror till barnmat och rengöringsprodukter som fyller matkassarna.
Organisk tillväxt i en allt mer digitaliserad matvärld
Wolt Market har haft en stark och stabil organisk tillväxt sedan starten, i takt med att den svenska dagligvaruhandeln genomgår en snabb digital transformation. Fler konsumenter upptäcker bekvämligheten i att kunna handla livsmedel på sina egna villkor – utan att kompromissa med kvalitet, pris eller tillgänglighet.
För att möta den växande efterfrågan har Wolt Market genomfört långsiktiga investeringar i sina befintliga butiker. Det handlar bland annat om förbättrade hyllsystem för högre effektivitet, större kyl- och fryskapacitet för ett bredare sortiment av färskvaror, och smartare arbetsytor för snabbare och mer hållbar orderplockning. Allt detta bidrar till en sömlös upplevelse för kunderna – från app till leverans.
Om Wolt
Wolt är ett Helsingforsbaserat techbolag som har i uppdrag att sprida glädje, enkelhet och möjligheter till intjäning till världens alla kvarter. Wolt utvecklar en plattform för lokal handel som kopplar samman människor som vill beställa mat, dagligvaror och andra produkter med dem som vill sälja och leverera dem. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash (NASDAQ: DASH) år 2022. Tillsammans är vi idag verksamma i över 30 länder. Du kan läsa mer på Wolts webbplats.
I Sverige lanserades Wolt 2016 och finns idag i över 50 svenska städer – från Umeå i norr till Malmö i söder. Wolt Market, Wolts egna kedja av virtuella livsmedelsbutiker, finns representerat i Stockholm, Örebro och Malmö.