Nu tar Telekområdgivarna ett större grepp om telekommarknaden och inför ett nytt sätt att vara med i Telekområdgivarna – Associerad partner.
Mindre operatörer som hyr in sig i de stora operatörernas mobilnät har från och med nu möjlighet att gå med.
Sedan tidigare har nätägarna ett tätt samarbete med Telekområdgivarna för att se till att dessa inhyrda, virtuella, operatörer följer Telekområdgivarnas uppföranderegler. Nu har det slutits en branschöverenskommelse som till exempel säger att nätägarna ska uppmana sina virtuella operatörer att gå med och också gå de utbildningar vi arrangerar med dessa innan de kan gå med.
Kraven som ställs är att operatören följer lagar och regler och också uppförandereglerna som går utöver dessa. De ska bidra med dialog kring konsumentärenden och självklart följa beslut i Allmänna reklamationsnämnden.
Ett flertal operatörer har anmält intresse för att gå med och den första som nu är med i Telekområdgivarna är Chilimobil. I en intervju med Fredrik Brunzell som är grundare till Chilimobil säger han så här:
– Vi vill bidra till en bättre telekommarknad, det är och var ett av skälen till att vi startade Chilimobil då vi tycker att vi som marknad och land kan prestera så mycket mer och bättre än vad vi gör när det kommer till kundbemötande och att skapa bra förutsättningar för kunderna att utvecklas och bli nöjdare med oss som bransch. Han fortsätter:
– Jag hoppas att vi med gemensamma krafter och ökad dialog en gång för alla kan få bort dåliga beteenden som skadar kundförtroendet som vi alla ansvarar för. Tydliga ramar som alla är med på att hålla sig till, oavsett om man är en stor nätägare eller en liten nischaktör med ett fåtal anställda och relativt få kunder.
Telekområdgivarna har sett en kraftig minskning av klagomål på mindre operatörer sedan Handlingsplanen, som nu utökats till en Branschöverenskommelse, infördes och att skapa en tätare dialog med dessa operatörer ser vi kommer att bidra till en sund telekommarknad och på sikt uppnå vår vision – Sveriges bästa konsumentmarknad.
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar samt betalteletjänster.
Konsumenter kan vända sig till oss innan man ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte. Om eventuella problem uppstår med ett abonnemang och konsumenten inte lyckas komma överens med operatören kan vi aktivt försöka bidra till en lösning.
Som journalist är du välkommen att kontakta oss vid frågor som rör konsumenträtt inom telekommarknaden. Vi kan svara på vilka rättigheter och skyldigheter konsumenter och operatörer har om olika problem uppstår kring en tjänst. Vi kan också ge många goda råd i förebyggande syfte om vad man som konsument bör tänka på.