Allt fler svenskar använder AI för att planera sina resor avslöjar Hotels.com
Hem UNDERSÖKNING Allt fler svenskar använder AI för att planera sina resor avslöjar Hotels.com

Allt fler svenskar använder AI för att planera sina resor avslöjar Hotels.com

Publicerat av: Redaktionen

I takt med att tekniken snabbt utvecklas, ökar även användningen av AI för reseinspiration och planering.

Enligt en undersökning från Hotels.com har mer än en femtedel (21%) av svenskarna redan använt AI för att planera en resa, och nästan hälften (47%) är intresserade av att använda ChatGPT för att planera sina resor.

Vissa hotell ligger steget före och erbjuder gäster överlägsen innovation.

För dig som vill uppleva en digital fristad kan Hotels.com hjälpa dig att hitta din perfekta plats.

Dessutom är resor det område där flest svenskar ser AI som användbart (64%), till och med mer än underhållning (59%), hobbys (50%) och shopping (49%). För att hjälpa resenärer upptäcka teknik som kan göra resan smidigare och mer levande, listar Hotels.com några av världens mest högteknologiska och futuristiska hotell.

Allt fler svenskar använder AI för att planera sina resor avslöjar Hotels.comHotel Puerta América, Madrid, Spanien

Hotel Puerta América är inte endast ett hotell utan även en levande konstinstallation med visionär design. Varje våning är designad av några av världens främsta arkitekter och designers, däribland den legendariska Zaha Hadid. Hennes våning är en hyllning till modernism och futurism, med slående kurvor och dynamiska linjer som skapar en känsla av rörelse. När du ber AI ta fram exempel på futuristiska hotellrum är det här det närmaste du kommer.

CityHub Amsterdam, Amsterdam, Nederländerna

CityHub Amsterdam är för den teknikintresserade som vill kombinera innovativ teknik med en modern och bekväm miljö. De smarta, minimalistiska kapslarna består är utrustade med Wi-Fi, audio-streamingtjänster och appstyrd stämningsbelysning, vilket låter gäster anpassa sin vistelse och koppla av innan de utforskar Amsterdam. Vid incheckning får gäster dessutom ett elektroniskt armband som används både för att låsa upp dörren och beställa en drink.

YOTEL New York Times Square, New York, USA

YOTEL New York Times Square är synonymt med teknik, och kronan på verket är den massiva robotarmen i lobbyn som förser gäster med automatiserad bagageförvaring och säkerhetsboxar. I kombination med den automatiserade incheckningen skapar hotellets moderna och avancerade teknik en kontaktlös gästupplevelse. Dessutom skapar smarta rumskontroller och tillgång till höghastighetsinternet en sömlös upplevelse för resenärer som besöker staden som aldrig sover.

Eccleston Square Hotel, London, England

Lyxiga och smarta Eccleston Square Hotel blandar sömlöst en historisk exteriör med seriösa teknikprylar, vilket gör det perfekt för teknikälskare. Njut av unika bekvämligheter så som concierge-surfplattor på rummen, elektroniskt justerbara sängar och automatiska gardiner. Till och med marmorbadrummen har smarta funktioner, vad sägs om en platt-tv inbyggd i badrumsspegeln eller ”Smart Glass” som gör att duschdörrarna går från genomskinliga till suddiga med ett knapptryck.

Henn na Hotel Kyoto Hachijoguchi, Kyoto, Japan

Denna japanska och högteknologiska hotellkedja använder avancerad robotteknik och AI för att förbättra gästupplevelsen. Med humanoida robotar vid incheckningen och smarta produkter som bland annat styr färgen på belysningen i rummet, erbjuder Henn na Hotel Kyoto Hachijoguchi en futuristisk och unik atmosfär. Genom automatiserade system skapar hotellet en innovativ vistelse utöver det vanliga, och visar varför man är ledande inom branschens tekniska framsteg.

 

 

Relaterade Artiklar