Cyberattacker lamslog tusentals bilhandlare och återförsäljare i Nordamerika under förra veckan, vilket ledde till en nedstängning av försäljnings-, finansierings- och lönesystem.
På grund av två cyberattacker mot en leverantör av programvara tvingades tusentals bilhandlare kämpa för att kunna göra affärer.
Systemen hos närmare 15000 bilhandlare i USA och Kanada stängdes ned och bilförsäljarna tvingades att göra affärer på det gamla sättet med penna och papper.
Programleverantören återställde vissa system på onsdagen men en andra ”cyberincident” inträffade redan samma kväll och påverkade fortfarande många återförsäljare på fredagen samma vecka. Cybersäkerhetsexperter säger att det kan ta veckor för programleverantören att helt återställa alla system.
En cyberattack kan ge oproportionerliga konsekvenser, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. De flesta företag har helt enkelt inte återställningsplaner i händelse av en katastrof och har inte testat hur de skulle kunna hantera en storskalig attack. Stora som små bilföretag använder samma programvaror hos sina återförsäljare som de själva har, därför drabbades även Ford, General Motors och Stellantis bland andra.
Bilförsäljningen stannade upp helt till att börja med. Därefter kunde vissa bilköpare köpa en bil på papperet, men de kanske inte kunde slutföra vissa delar av köpprocessen, exempelvis registrering hos motsvarande Transportstyrelsen eller finansiering hos banker och kreditgivare. Det finns inget enkelt sätt för återförsäljarna att genomföra dessa operationer förrän programleverantören har löst sina problem, säger Bo Ericsson.
Nu behöver återförsäljarna ta fram rutiner snabbt så att de kan sälja bilar. Med denna kännedom bör alla företag skapa rutiner så de kan hantera en liknande situation för försäljning och verkstad. I synnerhet när en sådan här attack visar på behovet av dessa motåtgärder, avslutar Bo Ericsson.