DHL Express förväntar sig en historisk högsäsong av global handel

Globalisering och digitalisering driver onlineshopping till nya höjder globalt, samtidigt som Covid-19 påskyndar e-handelsboomen.

DHL Express förväntar sig en historisk högsäsong av global handel 1DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, förväntar sig en rekordmässig e-handel och fraktvolymer utan motstycke under högsäsongen 2020. Den fortsatta växande nivån av globalisering och digitalisering resulterar i en kraftig ökning av global försäljning och marknadsplatser online, som till exempel shoppingappar där kunder kan välja mellan erbjudanden över hela världen. Som en konsekvens har internationell handel ökat kontinuerligt under de senaste åren. På grund av årets dominerande osäkerhet gällande den nuvarande pandemin, flyttar konsumenterna dessutom sina shoppingaktiviteter online som aldrig förr.

Detta gäller särskilt de kommande populära megashoppingdagarna ”Black Friday” och ”Cyber Monday” samt för hela julklappssäsongen. Som ett resultat förväntar sig DHL Express en rekordhög nivå inom e-handel över hela världen. Efter att ha upplevt cirka 35 % volymtillväxt för e-handel under 2020 i sitt nätverk kommer den kommande högsäsongen att öka den ytterligare och resultera i över 50 % fler leveranser jämfört med fjolårets högsäsong.

– Stora trender som globalisering och digitalisering har en enorm inverkan på global handel, förklarar John Pearson, vd på DHL Express. Under de senaste decennierna har vi sett hur globalisering, ökad handel och interaktion har ökat välstånd och valmöjligheter, minskat fattigdom, odlat mångfald och berikat liv. På DHL Express är det vårt uppdrag att möjliggöra global handel och hjälpa våra kunder under de viktigaste dagarna av deras verksamhet. Vi ser till att varor levereras så snabbt som möjligt – och att julklappar levereras till hushåll över hela världen i tid. Vi är stolta över det starka engagemanget hos våra medarbetare och kurirer som är där ute för att uppfylla vårt uppdrag att förena människor och förbättra deras liv. I tider när coronaviruset drabbar både ekonomi och privatliv är deras hårda arbete enastående.

DHL Express har vidtagit många försiktighetsåtgärder för sina över 100 000 medarbetare runt om i världen i mer än 220 länder och territorier. Det handlar om allt från att tillhandahålla ansiktsmasker och desinfektioner, till social distansering och arbete hemifrån för de avdelningar där det är lämpligt. Företaget har också utvecklat säkra leveransprocesser för mottagare utan att kunderna behöver skriva på sina leveranser. Allt detta säkerställer kontinuiteten i verksamheten för DHL Express kunder och för global handel.

Effekterna av Covid-19 kommer att leda till högre volymer och en tidigare säsongsstart
Det är ingen överraskning att e-handeln hela tiden växer eftersom denna trend har varit synlig de senaste åren, men på grund av Covid-19 har sändningsvolymen växt högre än väntat.

– Covid-19 och dess effekter som utegångsförbud eller distansering ledde till massiva förändringar i detaljhandeln över hela världen, säger Michiel Greeven, EVP Global Sales på DHL Express. Som en följd förändrades konsumenternas köpbeteende avsevärt och flyttade mer och mer in i onlinevärlden, även inom B2B. Ur ett e-handelsperspektiv kan vissa till och med säga att Covid-19 förde år 2030 till år 2020, med onlineshopping och nödvändiga transporter som den nya normalen. Och detta gäller inte bara för B2C-återförsäljare utan även B2B-e-handel. Under dessa dagar av osäkerhet kommer många jättebutiker att gå online med sina säljkampanjer. Detta kommer att ha sin effekt på högsäsongen och konsumenter kommer huvudsakligen att hitta de bästa erbjudandena online istället för i fysiska butiker.

DHL Express är redo att tillhandahålla snabba och pålitliga tjänster
Med en sådan ökning av volymer, samtidigt som att Covid-19 sprider sig ytterligare över hela världen, är logistikleverantörernas utmaningar enorma. Förutom den konsekventa övervakningen av situationen och en flexibel hantering av försiktighetsåtgärder för att hålla medarbetare säkra, utgör den aldrig tidigare skådade mängden av försändelser ytterligare en utmaning för logistiken. För att vara förberedd har DHL Express anställt mer än 10 000 nya medarbetare globalt. Tack vare sina årliga investeringar i sin infrastruktur, såsom faciliteter, flygplan, fordon och toppmodern teknik, kan företaget också öka kapaciteten i sin verksamhet betydligt och därmed hantera de kommande volymerna.

– Sedan många år har vi sett en hög efterfrågan från e-handlare av våra expresstjänster vilket såklart lett till växande volymer i vårt globala Express-nätverk, säger Travis Cobb, EVP Global Network Operations och Aviation på DHL Express. Vi investerar årligen cirka en miljard euro för att möta våra kunders krav och leverera deras varor så snabbt som möjligt – över hela världen. Med hjälp av våra medarbetares stora kundfokus och vår toppmoderna operationella verksamhet är vårt nätverk väl förberett inför högsäsongen. Även i tider av en andra våg av den globala pandemin kommer vi att se till att våra kunders verksamhet fortsätter och att den globala handeln är säker.

Investeringar och ökad kapacitet (utvalda exempel):

Plats Investering Öppnar % ökning av kapacitet
Köln 123 miljoner EUR November 2019 Tredubblats
Malmö 20 miljoner EUR Oktober 2020 Tredubblats
Malpensa 109 miljoner EUR September 2020 12 gånger mer
Istanbul 132 miljoner EUR Kvartal 1 2021 25 gånger mer

För att hantera de höga kraven av transporter för både e-handel och mycket viktiga skydds- och medicinska varor är det nödvändigt med ytterligare antal lastflygplan; också eftersom de flesta passagerarplan fortfarande är på marken. För att motverka detta har DHL Express ökat antalet dagliga flygningar avsevärt. Bara i år har företaget fyra nya flygplan av modellen B777 F i drift, och ytterligare två förväntas nästa månad. Dessa sex flygplan gör det möjligt för företaget att utföra mer än 3 000 ytterligare interkontinentala flygningar per år.