De hetaste e-handelstrenderna från D-Congress 2022!
Hem EVENT De hetaste e-handelstrenderna från svenska mässan D-Congress 2022!

De hetaste e-handelstrenderna från svenska mässan D-Congress 2022!

Publicerat av: Redaktionen

Som partners till Svensk Digital Handel så var giosg på plats och sponsorer på D-Congress 2022, Svenska mässan Göteborg, ett av Sveriges största event för retail & e-handel.

Vi har självklart summerat de hetaste samtalsämnena, trenderna och händelserna som pågick under mässan!

Fysiska events är äntligen tillbaka igen och det skedde med stark comeback arrangerat av Svensk Digital Handel. Den fullspäckade event-dagen besöktes bland annat av stor-jättar som TikTok, Amazon, Nelly, Dagens Logistik, NA-KD, m.fl.

Temat var E-commerce as entertainment

Man kan onekligen betona att live shopping, gamification och social commerce var de heta samtalsämnena. Att e-handeln har genomgått en förändring de senaste tre åren konstaterade Jakob Lovén, Medgrundare på Den Digitala Draken, i hans tal på scen i Kongresshallen.

Så vad har hänt?

De hetaste e-handelstrenderna från D-Congress 2022!

”-2019 var alla super-exalterade kring social shopping och man väntade ivrigt på vad som skulle hända som nästa steg. Nu är hypen på riktigt, vi ser siffrorna. Saker utvecklas fortfarande men vi vet att det här kommer förändra handeln i stort, förevigat. I Kina är TikTok den största plattformen med innehåll.” Han fortsätter: ”E-handeln med upplevelsebaserad känsla som konsument vill ha bra innehåll. Det vi har sett har totalt förändrat hur e-handeln ser ut. Det ska vara avslappnat, genuint. Storjätten Alibaba kämpar med ny shopping och ny konsumtion.”

I skiftet vi ser i väst, så har det byggts upp gigantiska aktörer på marknaden. Den största är nu företaget Shein. Shein har gått om Zara och H&M i USA – som är världens största marknad för fast fashion. De omsätter 100 miljoner dollar, vilket är mer än H&M och Zara tillsammans. Hur har de vuxit sig så stora? Vad är hemligheterna bakom? Hur kan dom vara så snabba?

Shein säljer allt från makeup, hemartiklar, djur-produkter, allt möjligt. Företaget har ingen fysisk butik utan har fokuserat endast på försäljning genom app och e-handel. TikTok är ett exempel av deras framgångsresa.

Björn Påhlman Spenger, grundare av Framtidens E-handel, säger att e-handel handlar om att testa olika, nya saker och tillvägagångssätt. ”Shein är det perfekta exemplet på det, de kör all-in när de testar och är 100% databaserade.”

TikTok’s roll inom e-handel

Maximilan Söderberg, Global Business Solutions, Nordics på TikTok intog scenen och berättade om TikTik’s framgångssaga. ”Skiftet för 3 år sedan där e-handeln tog en otroligt duktig väg genom att leda kunderna från start till köp. Det man missade, var underhållnings-delen. Man fick inte samma inspiration. Där kom TikTok in i bilden och tog en stor roll. Det är roligt att bli inspirerad igen, får vi höra. Det har vi tagit till oss.”

Hur kan företag lyckas på TikTok?
”TikTok resonerar med användarna.

  • Tips 1: På plattformen lär du dig genom att vara en del av den. Det är det bästa sättet, du kommer att börja från scratch och lära dig genom att se hur andra gör.
  • Tips 2: Ta vara på kreatörer på bolaget. Kreatörer har fångat upp den unika känslan som är plattformen.

Vad finns på plattformen?
”Allt. Det finns något i alla kategorier. Min mamma som är tandläkare har signat upp sig på TikTok och börjat titta på tips för tandläkare. Det finns verkligen något för alla.”

Live Shopping

När det pratades live shopping klev Anneli Gullström, Head of Phygital Solutions (yes, det är en titel, konstaterade hon!) upp på scen, från företaget Bambuser. Under pandemin har live shopping vuxit enormt och ett citat från Anneli var: ”Is retail dead? No.. Boring retail is dead!”.

Det handlar nu om att engagera, interagera, utbilda. Man vill ha så mycket mer än bara en produkt. Anneli visade upp intressant statistik som följer:

  • 67% av Européer vill bli inspirerade när de shoppar online
  • Endast 29% av konsumenter i Europa säger att online retail butiker inspirerar
  • 57% påstår att bristen på inspiration eller en dålig shopping-upplevelse är en barriär när det kommer till att köpa produkter från online retail butiker
  • 84% av konsumenter tycker att retailbolag borde göra mer för att interagera deras online och offline-kanaler

Så hur ser egentligen affärsvärdena ut?

  • Ny typ av marknadsföring & kommunikation
  • Nytt typ av innehåll för andra kanaler (minskad kostnad för andra aktiviteter)
  • Hänsyn / intresse-push
  • Tillgängliggöra mer försäljning
  • Kundnöjdhet och lojalitet.
Ett annat ämne var Social & Influencers

På scen klev härliga Petra Tungården och Linn Herbertsson upp. Petra Tungården är entreprenör och har ett instagramkonto med nästan 200.000 följare. Hon grundade modeföretaget Adoore som säljer färgsprakande klänningar, och företaget går starkt uppåt. Hon nämner på scen att det inte alltid varit så.

”Resan har inte varit spikrak. Vissa månader hade vi inte möjlighet att plocka ut löner, och nu går det så bra att vi har just öppnat upp vår egna butik. Hemligheten bakom vår framgång är att engagera med våra kunder. Vi socialiserar med dom i butiken, ber om tips och råd. En kund kom in och sa att “den här skulle jag vilja ha i grön!” direkt till oss, och då gjorde vi det. Vi väljer att inkludera dom på en helt annan nivå än många andra bolag. Det är vår framgång.”

Linn Herbertsson är även hon entreprenör och driver företaget Organista, som säljer produkter för att organisera resväskor. Linn betonar hur tufft det varit att driva bolag som fokuserar på produkter för människor som reser, när pandemin slog till. ”Vi kämpade på ändå mot alla odds, och nu är vi så glada för att människor börjat resa igen. Vi tror att vår framgång är att vi säljer en produkt som jag verkligen brinner för själv. Att organisera och ha det i snygga produkter. Det sticker ut när man gör det man brinner för.”

Linn har 23.000 följare på sitt instagramkonto.

D-award, bankettmiddag & artistuppträdande

Under eventet var 3 retailbolag nominerade till årets D-Award. De nominerade var; Inet, Djerf Avenue och Rugvista. Initiativet hyllar svenska e-handelsbolag. Nomineringen var Årets e-handelsföretag 2022 och konkurrensen var hård mellan parterna, men under kvällens middag och gala delades det prestigefyllda priset ut till Inet.

På kvällens gala sjöng den svenska artisten Seinabo Sey, vilket var ett fantastiskt avslut på eventdagen.

Vi på giosg vill tacka arrangörer, besökare och utställare för ett fantastiskt event, och framförallt stort tack till våra partners Svensk Digital Handel.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>