5Gaming, ekonomisk och teknisk revolution

[KRÖNIKA] Har du hört talas om Nathan Drake, Kratos eller Geralt De Rivia?

Paul Leaman, VP HyperX EMEA

De är alla karaktärer från Tv-spel och är för ungdomar mer kända än många politiker, affärsmän eller atleter.

Gamingindustrin genererar årligen över 150 000 miljarder dollar världen över. Dessa siffror överstiger intäkterna för filmindustrin.

Även i Sverige, som är en av stormakterna, växer gamingsektorn i betydelse. En rapport från Mediavision 2019, visar att engagemanget för E-sport och gaming i Sverige ökar, och att allt fler dessutom är villiga att betala för att titta och spela.

Nätverk i förändring

Varje generation av mobilnätverk – framförallt 2G, 3G och 4G – är teknologier som fyller olika syften: de tidigare generationerna möjliggjorde röstsamtal och textmeddelanden, de senare e-handel och strömning av högupplöst video.

Ett område som förändras i takt med dessa generationer är gamingindustrin – Från de första 3D-spelen till online- och multiplayer-titlar. Den nya 5G-tekniken kommer att förändra gamingindustrin i grunden och bli en milstolpe i historien för TV- och datorspel, både ekonomiskt och tekniskt.

Med 5G ökar hastigheterna exponentiellt (överföringshastigheterna ska kunna uppgå till över 10GB/s), samtidigt som fördröjningen (latency) minskar avsevärt – ned till 1–2 millisekunder. Fler enheter kan anslutas och med bättre täckning.

Över 2 miljarder spelare världen över kommer att gynnas av tre grundläggande förändringar:

  • Mobil- och molnspel. 5G kommer att ge mobilspel i princip obegränsad hastighet. Datan kommer att färdas mycket snabbare mellan datorn/konsolen och servern, och processorkraft och spel som kräver en stor mängd resurser kommer att ligga i molnet. Två tydliga exempel på detta står Google och Microsoft för som nyligen introducerat sina molnspelplattformar, Stadia och XCloud.
  • Virtual och Augmented reality. Lägre fördröjningstider är även viktigt för Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR). En växande marknad med prisvärda VR-glasögon och AR över 5G-nät, är faktorer som kommer att skapa fängslande upplevelser för mobilspelare.
  • Haptisk feedback. Tekniken som skapar vibrationer för att ge känslan av att röra eller kollidera med något i ett spel är inte ny. Däremot kommer 5G att förbättra kvalitén av dessa effekter. Detta i kombination med VR skapar enorma möjligheter.

Artificiell intelligens som används i produktion av datorspel, stora multiplayer-event och plattformsöverskridande kompatibilitet (PlayStation, Xbox, PC…) blir andra transformativa trender.

Effekten för BNP

Gamingindustrin har genomgått en otrolig förändring och tillväxt de senaste 20 åren och samma gäller mobilnät. 5G och gaming slås nu samman för att revolutionera en marknad som tillsammans bidrar med hundra miljarder dollar.

Enligt en rapport från GSMA, kommer det att finnas 1,4 miljarder 5G-linjer år 2025, som kommer stå för 15% av de totala mobilanslutningarna globalt (30% i Europa och nästan 50% i USA).

Samma rapport visar att mobiloperatörer investerar cirka 160 miljarder dollar årligen för att uppgradera sina nät till 5G, en teknik som förväntas lägga till ett värde av 2,2 biljoner dollar till världsekonomin de 15 nästkommande åren.

Ankomsten av 5G, i kombination med artificiell intelligens, molnet, Internet of Things och annan banbrytande teknik, kommer att vara en viktig drivkraft för ekonomisk tillväxt de kommande åren -och gaming kommer att vara bland de mest gynnade sektorerna.

Av Paul Leaman, VP HyperX EMEA