Racet till bästa e-handel kommer handla om check-IN, inte check-UT

Datahantering, GDPR och media-stormarna kring kunders valmöjlighet att hantera sin egen data har gjort dem till konsumentfrågor, vilket kulminerade i att Mark Zuckerberg fick agera hela världens datalärare den 11 April när han framträdde i den amerikanska kongressen.

Datahantering blir väldigt relevant i diskussioner kring Omni-channel, vilket är på allas retail-läppar den senaste tiden. Det finns knappast en ledningsgrupp i världen som inte klubbat igenom att deras bolag ska bli mer Omni-tänkande i sitt förhållande till konsumenter och det gäller såväl de allra största jättarna som för startups med ett par SKU’s.

Amazon dominerar e-handeln

Frågan om HUR man ska tackla Omni är inte längre något man tror sig kunna skjuta på framtiden och det börjar bli en stressfaktor för många företag.

När bolag som Amazon är på väg att sluka hälften av all online shopping i USA (44% 2017) måste alla andra höja sig och leverera de också, vilket är långt ifrån enkelt. Amazon skiljer sig från mängden tack vare sin överlägsna effektivitet i distribution och det kommer bli tufft, om inte omöjligt för andra retailers att mäta sig med dem i det avseendet.

Ett antal experter på e-handel menar att sättet att sticka ut är att hantera Omni-channel-frågan kreativt, eller åtminstone på sätt som förstärker det egna varumärket. För att göra det så måste företag lära känna sina kunder bättre, och ge dem en brand-upplevelse.

Check-out i tydligt fokus tills idag

De senaste åren har e-handlare fokuserat på att smidigt hantera check-out, alltså själva betalningen för varor. En smidig check-out innebar bra konvertering av köp på den trafik man lyckats driva till sin e-shop. Företag som Paypal, svenska Klarna, och andra har byggt hela sin existens på just detta, och förändringarna har gått fort. Idag kan man med några enkla knapptryck välja mellan delbetalning, fakturering, kreditkortsbetalning banköverföringar eller Swish.

Med fokus på enkelhet i check-out har e-handeln i stort gått ut på att visa upp en annons med ett erbjudande, för att sedan exekvera själva köpet och den följande leveransen av produkt, och det är i detta fokus som experter förutspår ett skifte.

För att ett företag ska kunna utmärka sig med sin e-handel, göra upplevelsen personlig och bygga varumärke kring upplevelsen måste de lära sig mer om sina kunder och använda kunskapen på intressanta sätt. Tracking med cookies möjliggör en del av detta efter ett första köp, men endast om kunden håller sig på en och samma skärm eller kanal, vilket blir en motsägelse när man diskuterar OMNI-channel.

Check-in förutspås ta över

I takt med att en smidig check-out blivit hygien, så är nästa race att bli bäst på check-IN. Smartaste lösningen för registrering av kunder möjliggör personifierade erbjudanden, upplevelser och distribution, förutsatt att den inhämtade kundinformationen bearbetas och används på ett bra sätt. En check-in möjliggör allt det som gör upplevelsen personifierad.

Det svenska företaget Regily ligger i framkant för just det här tänket. De lanserades 2017 och fokuserar på att göra registreringar och signups till en behaglig upplevelse och något man gärna gör som konsument för att få en bra helhetsupplevelse.

Som kund är det här bra nyheter. Processen för registreringar har i stort sett stått still och fungerat på ungefär samma sätt sedan tiden då MySpace var stort.

Tekniken bakom en bra registrering är omfattande och Regily leder utvecklingen genom ett spåra och utvärdera en enorm mängd data vid just signup, allt för att förstå konsumenters betende i situationen. För att skapa en bra check-in krävs även smart design av formulär, att verifiera och hantera eventuella fel-inmatningar på ett logiskt sätt och att ta tillvara på de datapunkter som finns för att göra en registrering relevant för kund. Allt med hänsyn till var man bor, vem man är och självklart om man har ett konto på den aktuella webbsidan eller inte.

Konsumenter blir vinnarna?

Målet att göra check-in till något som vi konsumenter gillar kan i ett större perspektiv innebära att nya innovationer får snabbare spridning och vi kunder får en mer personifierad, bättre upplevelse. OMNI i all ära, men det är ju just bra upplevelser vi konsumenter vill ha, oavsett i vilken kanal vi möter våra favorit-brands.

Patrik Slettman, Business Dev Consultant ,Visualid.se