Utblick: Digitalisering – Tema detaljhandel
Hem DETALJHANDEL Utblick: Digitalisering – Tema detaljhandel

Utblick: Digitalisering – Tema detaljhandel

Publicerat av: Redaktionen

Tekniken som ska göra butiker både smartare och mer effektiva

Det är oerhört spännande att se hur startup-företagen nu tar sikte på att förnya detaljhandeln med teknik och lösningar som kommer att göra den både smartare och mer effektiv, från kundanalys till helt autonoma butiker. Om det vi har sett slår igenom kommer butiksägare att kunna välja mellan en uppsjö av lösningar för att förbättra allt från lagerhantering till kundernas upplevelse. Nedan hittar du några exempel.

Friktionsfri betalning

Artificiell intelligens (AI) i kombination med smarta kameror, nya kontaktlösa betalningsmetoder såsom NFC, mobila och digitala plånböcker samt betalningar i appar kan ta bort flaskhalsar i kassan och erbjuda shopping helt utan köer. Till exempel kan Trigos AI-drivna kameror monteras i butikstak. Genom att utvinna insikter från den insamlade informationen och använda den för att optimera sortiment, layouter och butiksverksamhet kan återförsäljare få en mycket snabb avkastning genom att använda teknik för en friktionsfri shoppingupplevelse.

Mer effektiv butiksdrift

Theatros handsfree-lösning gör det möjligt för butikspersonal att kommunicera med varandra, hitta produktinformation och ge virtuell hjälp utan att tappa fokus på kunderna. En annan lösning från Snowflake ger i sin tur medarbetare snabb tillgång till data, inklusive analys av affärsinformation, sociala medier och 360-överblick av kunderna. Vad de flesta av dessa typer av lösningar har gemensamt är att de till stor del bygger på 5G-teknik, automation och artificiell intelligens. Även om lösningarna är lovande finns det en hel del kvar att hantera kring GDPR och andra dataskyddslagar innan vi kommer att se ett brett införande i butiker.

Vad krävs för en mer robust och konkurrenskraftig detaljhandel efter pandemin?

Året som har gått har varit tufft för detaljhandeln. Corona-pandemins följder i form av begränsningar för antal kunder i butiker såväl som att allt fler konsumenter har valt att e-handla har lett till att många butiker har slagit igen, i vissa fall för gott. Återförsäljare kan dock leverera säkra, enhetliga kundupplevelser utan att försämra lönsamheten. Men det kräver att de använder en strategi som i första hand är digital och som bygger på algoritmer.

Nedan hittar du tre sätt för detaljhandlare att bli bättre rustade för att klara av liknande situationer i framtiden men som också hjälper dem att bli mer konkurrenskraftiga när vi återgår till det som kommer att vara det ”nya normala”.

  • Leverera sömlösa kundupplevelser med enhetlig handel, kontextuell hyper-personifiering och “fygital” (fysisk och digital) detaljhandel.
  • Bygga kognitiva försörjningskedjor med flytande nätverk, som med hjälp av både människor och robotar accelereras under den sista delen av leveransen.
  • Förvandla befintliga butiker till framtidens butiker med upplevelser och kontaktlös shopping, hyper-lokaliserat sortiment och mikrouppfyllningsnav med automatiserad och intelligent butiksverksamhet.

Relaterade Artiklar