Matspar.se lanserar nu en tjänst där varumärken inom dagligvaruhandeln genom influensersamarbeten direkt kan koppla inspirerande innehåll till köp.
Varumärken kan nu samarbeta med influensers för att inspirera konsumenter med recept och direkt omvandla denna inspiration till köp av deras produkter.
Detta genom en sömlös integration mellan sociala medieplattformar och Matspar.se.
Tjänsten “Från influenser till konvertering” gör det möjligt att öka konverteringen när varumärken inom dagligvaruhandeln samarbetar med influencers. När en konsument ser ett inlägg från en influenser som lagar en god rätt och känner sig inspirerad, kan den klicka på inlägget och få alla ingredienserna i sin varukorg på Matspar.se.
“Matspar.se har alltid strävat efter att vara en bro mellan inspirerande innehåll och köpbeslut. Med ‘Från influenser till konvertering’ tar vi detta ett steg längre och erbjuder en heltäckande lösning för varumärken att inte bara inspirera utan också konvertera den inspirationen till faktiska köp,” säger en Kaveh Sabeghi, Marknadschef på Matspar.se.
Denna tjänst representerar ett nytt steg i samverkan mellan varumärken och influensers, där Matspar.se kan agera agerar både som en oberoende konverteringspunkt och influenserbyrå via de influencers som t ex Johan Hedberg företaget knutit till tjänsten. För influencers är det ett sätt att göra det enkelt för sina följare att när de känner inspiration.
“Jag vill inspirera mina följare att laga god mat och göra det enkelt för dem att omvandla den inspirationen till handling. Genom att de nu kan klicka hem recept och köpa alla de ingredienser i receptet jag lagar blir det enklare än någonsin att göra verklighet av den gnista man känner när man ser något laga något riktigt gott”, säger Johan Hedberg.
Genom att analysera kampanjernas effektivitet kan Matspar.se sedan erbjuda varumärken djupgående insikter om konsumentbeteenden och köptrender.
“Detta är framtiden för influensermarknadsföring där varje inspirationsmoment kan omvandlas till en konkret handling som går att mäta mer än likes och kommentarer. Detta ger varumärken möjlighet att stärka sitt varumärke och öka försäljningen på ett sätt som inte varit möjligt. Vi vet också att konsumenten efterfrågar detta. De vill enkelt kunna köpa rätt ingredienser när de ser något de vill laga” fortsätter Kaveh Sabeghi.
Matspar.se har idag sju influencers kopplade till tjänsten. Den fungerar dock oavsett vilken influenser ett varumärke än vill jobba med så tjänsten är inte begränsad till dessa sju.