Twitter stor plattform för e-sport och gamers

I veckan går DreamHack Winter (#DHW19) av stapeln i Jönköping, ett globalt evenemang som vid varje tillfälle samlar tiotusentals gaming-fantaster och proffs inom e-sport.

Rishi Chadha, Head of Gaming Content Partnerships på Twitter

Det växande intresset för gaming och e-sport har undgått varken spelare, sponsorer eller Twitter.

Under första halvan av 2019 publicerades inte mindre än 500 miljoner tweets om gaming på Twitter. Det är en ökning med 20% från 2018 då över en miljard tweets om gaming och e-sport publicerades. Under 2019 har Twitter även sett en ökning om 15% i unika konton som pratar om gaming på plattformen. Sammanfattningsvis har allt detta att göra med att både antalet personer som pratar om gaming på Twitter har ökat, men även engagemanget och bredden i diskussionerna.

På Twitter kan man delta i diskussioner om aktuella spel, följa turneringar eller stora evenemang såsom DreamHack, men även connecta med proffs inom gaming och e-sport.

Sverige har länge varit i framkant gällande gaming och esport, såväl med spelutveckling som många proffs som fortfarande toppar listorna inom många spel. Framförallt DotA, som den berömda Basshunter-låten från 2006 handlar om, och Counter-Strike (CS) är spel där svenskarna fortfarande briljerar.

Rishi Chadha, Head of Gaming Content Partnerships, Twitter, delar med sig av sina tankar inför DreamHack Winter 2019 i Jönköping med start nästa torsdag:

– Med sin teknikkunniga befolkning, framstående spelare och starka gamingkultur har Sverige länge varit ledande inom gaming och e-sport. Gaming-konversationen på Twitter är livlig och fortsätter att växa; med fans, streamers och varumärken som diskuterar de största spelsläppen, höjdpunkter från event och de senaste trenderna. Under stora evenemang som Dreamhack så väcks verkligen gaming communityt till liv och människor från hela världen kommer till Twitter för att ta del av den så livliga och levande konversationen” säger Rishi Chadha, Head of Gaming Content Partnerships på Twitter.

Det finns alltså tydliga och starka kopplingar mellan gaming-communityt och Twitter: 69% av ‘hardcore’ gamers (som spelar med än 20+ timmar per vecka) är Twitter-användare och 73% av esport- och gaming fans på plattformen använder Twitter minst en gång om dagen. I samband med DreamHack Winter 2019 så har Twitter därför samlat lite statistik kring kända spelare, mest följda lag och mest omnämnda spel i Sverige.

Några av Sveriges största spelare inom e-sport:

  1. Rekkles                   @RekklesLoL                                           412,7 k          LoL
  2. olofmeister              @olofmeister                       397,6 k          Counterstrike (CS)
  3. GeT_RiGhT            @GeT_RiGhT                                          336,1 k          Counterstrike (CS)
  4. s4                            @s4dota                             188,7 k          DotA
  5. Loda                        @LodaBerg                        152 k                                   DotA

 

Här är de fem mest omtalade lagen på Twitter i Sverige:

  1. G2 Esports                                   @G2esports
  2. Fnatic                                                                  @FNATIC
  3. Ninjas in Pyjamas @NiPGaming
  4. FaZeClan                                      @FaZeClan
  5. 100 Thieves                                  @100Thieves

 

Och här är de fem mest omnämnda spelen i Sverige under 2019:

  1. Fortnite                                         @FortniteGame
  2. League of Legends                      @LeagueOfLegends
  3. Call of Duty                                   @CallofDuty
  4. Minecraft                                       @Minecraft
  5. Overwatch                                    @PlayOverwatch

 

E-sport lockar stora annonsörer till Twitter globalt

Människor på Twitter engagerar sig i stor grad med gaminginnehåll och pratar ofta på plattformen om den senaste utvecklingen inom gamingvärlden. Spelbranchen omsätter enorma summor och är numera större än både film- och musikindustrin tillsammans. Enligt BBC står spel för hälften av underhållningsindustrins värde – och Sverige är inget undantag för den växande spelbranschen. Under 2018 växte svenska spelutvecklares omsättning till 19,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med 42% och ungefär lika mycket som hela PostNords omsättning under samma år. Sverige har även stått för enorma dataspelsexporter, bland annat Minecraft som såldes för 2,5 miljarder dollar för några år sedan.

Under DreamHack Winter 2019 kommer flertalet annonsörer att satsa stort på annonsering på Twitter i Sverige och nyligen har även ett samarbete med den svenska e-sportsplattformen Esportal inletts. I Norden ser Twitter samma trend kring esport och gaming. Nyligen kom Discovery Networks Norge överens om ett e-sportspaket för FIFA-turneringen E-serien.

Även Telia Finland har satsat stort på Twitter-annonsering i gamingsammanhang. Telia sponsrade tidigare i år CS:GO-turneringen “Telia Esports Series” och inför finalen i början av juni ville de äga den mest använda esport-hashtagen i Finland, #EsportsFI, under 24 timmar för att kunna konversera direkt med gamingpubliken på Twitter. Under finaldagen använde även Telia sig av annonsformaten First View och Promoted trend för att nå så många som möjligt just den dagen. Kampanjen resulterade i ett 20% högre engagemang och antalet som tittade på videos var 25% fler.

Tweet exempel: https://twitter.com/TeliaEsportsFi/status/1133639384044101633