Nu lanserar Swecon sin nya e-handel som kopplas direkt till kundportalen mySwecon. Sandra Henkel, Project Manager Digital Solutions på Swecon, är mycket nöjd med resultatet efter drygt nio månaders arbete med den nya sajten.
– Vi har bara fått positiv feedback från våra testkunder. Sajten är mer lättnavigerad samt mindre teknisk och mer kundanpassad.
För Swecon är e-handel inget nytt.
Redan 2011 lanserade Swecon en e-handel för Volvo reservdelar och den har sedan dess vidareutvecklats stegvis. Nu tar Swecon ett jättekliv och skapar en ny e-handel på shop.swecon.se med över 300 000 artiklar.
– Den nya e-handeln skapar mervärden för våra kunder och ger oss dessutom möjligheter att vara mer proaktiva gentemot dem, säger Sandra Henkel som för ett år sedan fick uppdraget att driva projektet med målet att lansera den nya sajten fjärde kvartalet 2023.
Misstag elimineras
Även om själva grunden – möjligheten att handla reservdelar på nätet – inte är ny, så är vägen fram till ett lyckat köp nu betydligt enklare och med mindre risk för misstag, returer och bortkastad tid. Den nya e-handeln bygger på kundanpassning i varje led, från inloggning till leverans.
– Genom att vi finns under mySwecons paraply, vet vi redan från början vilka maskiner kunden har. Man kan givetvis själv lägga till andra Volvomaskiner också. När kunden utgår från maskinen som ska ha reservdelen, eliminerar vi i stort sett risken för att kunden beställer fel reservdel, säger Sofia Wallin, E-Commerce Manager på Swecon.
Ännu enklare blir det tack vare sprängskisser på delar av en maskin, där man lätt kan klicka in på enskilda detaljer och beställa just dessa.
En enda inloggning
– När kunden har gjort sin beställning, kan hen följa status för sin order fram till leverans. Eller välja att själv hämta upp den på valfri anläggning, säger Sandra Henkel som är nöjd med den nya e-handelssajten – men långt ifrån färdig.
– Nu har vi en bra bas att stå på, men sajten ska naturligtvis leva och utvecklas. Vi har redan nu idéer kring vilka nya funktioner vi ska lägga till.
Kopplingen till mySwecon – kundportalen med cirka 2 200 användare och ungefär 11 500 maskiner är anslutna – är enligt Sandra och Sofia naturlig.
– Det blir enklare för kunden med en enda inloggning för flera funktioner. För oss ger det möjlighet att vara mer proaktiva och hjälpa kunden att hitta de bästa lösningarna.