Svenskarna tittar mer på eSport än andra européer
Hem GAMINGE-SPORT Svenskarna tittar mer på eSport än andra européer

Svenskarna tittar mer på eSport än andra européer

Publicerat av: Redaktionen

PayPal har tillsammans med analysföretaget SuperData gjort en omfattande studie om européers konsumtion av eSport genom att bland annat granska tittardata från Twitch och Youtube.

Svenskarna tittar mer på eSport än andra européer 2Bland de 20 europeiska länderna som jämfördes i undersökningen visade det sig att Sverige hade den största andelen eSport-tittare; närmare 20% mot genomsnittet på 5% konsumerar eSport via online-plattformar i Sverige.

Sett till marknadsandelar tar Sverige andraplatsen efter Ryssland som den marknaden i Europa med störst volym, 254 miljoner SEK i år jämfört med Rysslands 310 miljoner SEK. Volymen är beräknad på konsumenters köp av biljetter och varor relaterade till eSport, samt indirekta konsumentintäkter som sponsorskap och liknande varumärkesprofileringar. Försäljningsintäkter från dator- och tv-spel är inte inräknat i studien.

Inom slutet av året spås Sverige dessutom ha ökat sin tillväxt till cirka 300 miljoner SEK, för att vid 2019 ha nått ett resultat på cirka 350 miljoner SEK.

På tredje plats i undersökningen kommer Danmark med en volym på nära 180 miljoner SEK, medan våra andra nordiska grannar Finland (114 miljoner SEK) och Norge (70 miljoner SEK) återfinns på plats 6 respektive 10.

Medan undersökningen i sin prognos förutser att eSport-marknaden i Europa når sin kulmen 2019 när det kommer till publik och antal utövare, med en minskad tillväxttakt till 7% som följd, så går Sverige mot trenden med en förväntad tillväxt på det dubbla, 14%.

Enligt SuperData så har inte demografin förändrats i någon större utsträckning i Europa sedan förra året; de genomsnittliga eSport-konsumenterna är fortfarande män (82%) i åldersgrupperna 18-24 (31%) och 25-34 (30%). I Sverige är dock könsfördelningen något jämnare sett till övriga länder, då studien visar att en fjärdedel av de svenska eSport-konsumenterna är kvinnor. En stadig uppkomst av nya plattformar och streamingkanaler förväntas locka fler och fler svenska män och kvinnor till eSport och gaming.

“Sverige betraktas som en av de främsta aktörerna när det kommer till digital underhållning och de senaste uppgifterna om eSport-marknaden i Europa visar tydligt Sveriges progressivitet på flera nivåer. Den här typen av omfattande undersökningar ger oss extremt värdefulla insikter att tillämpa i vårt arbete med att ständigt tillhandahålla den växande eSport-gemenskapen med säkra och användarvänliga betalningslösningar”, säger Jonas Breding, Skandinavienchef på PayPal.

Enligt en undersökning från PayPal och SuperData

Relaterade Artiklar