Webbtidningarna SportHälsa och Vinsider har inlett ett samarbete med svenska techbolaget Spotin.
I oktober lanserar de en ny typ av e-handel, s.k. content commerce, där besökare på sajterna kommer ha möjlighet att köpa produkter direkt genom bilder, utan att länkas iväg till en annan sajt/plattform.
Sporthälsa har sedan 2006 erbjudit läsare inspiration inom träning och hälsa. Här kan besökare få tips om allt från träningsövningar till middagsrecept. Systertidningen Vinsider är, likt namnet avslöjar, en insider till vinvärlden. Vinsider är sajten för den som vill fördjupa sina kunskaper inom vin eller få tips på vad de ska laga till lördagsmiddagen. Nu vill de två sajterna ta besöksupplevelsen till nästa nivå, genom att knyta ihop inspiration med möjlighet till köp.
Med hjälp av Spotins plattform möjliggörs en helt sömlös shoppingupplevelse där redaktionellt innehåll (så som bilder) kan göras köpbara. Det gör att besökare kan köpa produkter direkt från varumärken/säljare, utan att behöva lämna sajten.
Inledningsvis kommer Sporthälsa och Vinsider erbjuda köp av böcker från Bonnierförlagen. Därefter kan andra segment bli aktuella och med tiden kan de även komma att lansera en e-shop med kurerat innehåll med utvalda produkter.
“Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra läsare ett nytt sätt att få fördjupad information om produkter och möjlighet till e-handel, direkt på våra sajter. Tanken är att när våra besökare läser ett recept eller ett livsstilstips och blir inspirerade, enkelt ska kunna köpa boken det är hämtat ifrån. Vi ser massa fördelar med det här och det ska bli spännande att knyta ihop inspiration med möjlighet till köp.”, säger Oskar Lindholm, VD på SportHälsa och Vinsider.
“Det är kul att SportHälsa och Vinsider har valt att använda Spotins content commerce- lösning för att erbjuda sina läsare friktionsfri shopping. Vi ser fram emot att föra ihop ännu två publicister med utvalda varumärken för att öppna upp nya inkomstkällor för alla parter.”, säger Kristoffer Karlsson, VD på Spotin.