Var femte svensk upplever problem med mobiltäckning i butik
Hem UNDERSÖKNING Sifo-undersökning: Var femte svensk upplever problem med mobiltäckning i butik

Sifo-undersökning: Var femte svensk upplever problem med mobiltäckning i butik

Publicerat av: Redaktionen

Svenskarna surfar mer än gärna när de befinner sig i butik för att handla.

Men var femte upplever problem med täckningen.

Det framgår av en färsk undersökning genomförd av Kantar Sifo, på uppdrag av telekombolaget Cellnex.

– Att en så betydande andel upplever problem med täckningen är fruktansvärt dåligt i ett land som aspirerar på att befinna i framkant gällande digitalisering och mobila tjänster. Som konsument bör man kunna förvänta sig att man kan använda sin mobil utan täckningsproblem oavsett vilken butik man befinner sig i. Dessvärre ser det inte ut så i dag, säger Staffan Lindbäck, Sverigechef på Cellnex.

Sifo-undersökningen visar att åtta av tio svenskar (79 procent) använder mobilen under sina butiksbesök, hälften av dessa använder den ofta. Samtidigt svarar var femte konsument (18 procent) att de upplever att de har problem med täckningen på sin mobiltelefon när de är och handlar. I åldersgruppen 18–29 år upplever var tredje svensk (33 procent) problem med dålig täckning i butik.

Bara 28 procent svarar att de aldrig upplever problem.

Få drar nytta av butikernas trådlösa nätverk
Var femte svensk upplever problem med mobiltäckning i butik

Staffan Lindbäck

I dag erbjuder många butiker kostnadsfritt trådlöst nätverk till sina kunder. Men endast fyra procent menar att de kopplar upp sig mot ett sådant nätverk. En övervägande majoritet, drygt åtta av tio (83 procent), svarar istället att de använder mobilens egen data-uppkoppling när de är och handlar.

– Det här visar att butiks-wifi i princip är oanvändbart. Att så försvinnande få kopplar upp sig mot trådlöst nätverk i butik när de handlar gör att man kan hävda att butikerna kastar pengarna i sjön om de väljer denna teknik. Butikerna lägger ganska så stora resurser på de här nätverken. Man bör nog fråga sig om det finns någon vinning i den investeringen, säger Staffan Lindbäck.

Relaterade Artiklar